I år nåddes vi av nyheten att Bentleys flaggskepp Mulsanne skulle sluta tillverkas, efter ett decennium i produktion. Arvtagare till tronen som familjens överhuvud är Flying Spur, som förra året visades i ny tappning med en vrålstark W12-spis som enda motoralternativ – kanske av medvetenhet inför storleken på de skor som skulle fyllas. För att orderböckerna ska fyllas på samma sätt som de metaforiska skodonen, kommer Flying Spur nu också med en V8.

Motorn känns igen från tvådörrarsvarianten Bentley Continental GT. Den har en slagvolym på fyra liter och dubbla turboaggregat som sitter mellan cylinderbankarna. Det gör att den ger ifrån sig 550 hästkrafter och 770 newtonmeter. Från stillastående till 100 blås tar sig bilen på 4,1 sekunder, alltså tre tiondelar långsammare än med en W12.

Avsaknaden av motsvarande en VEA-motor från Volvo innebär samtidigt en viktbesparing om 100 kilo. Därutöver ska vikten vara bättre fördelad mellan hjulaxlarna. Det åttan tappar på raksträckorna lär den med andra ord hämta igen i kurvorna – något som blir allt viktigare för Bentleys kunder, som tillbringar mer tid bakom ratten än i baksätet.

Precis som på W12-varianten kan hälften av motorns cylindrar stängas av. Här på Högsta Växeln gillar vi att syna lyxambitionerna i bilar som bara har fyra cylindrar, eftersom några av dem ruskar till så pass att rotfyllningarna hade fallit ur om vi inte alla vore 90-talister. På den punkten lovar dock Bentley att cylinderavstängningen kommer att vara omärkbar, och så snabb att en blinkning framstår som en evighet i jämförelse.

Någon miljöbil blir det för den sakens skull inte. Den som vill köra Bentley-limousine med förhållandevis gott samvete får vänta, åtminstone till dess att nya Bentayga hunnit få sin föregångares hybridteknik. Leveranser av Flying Spur V8 ska inledas innan året är slut.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.