Marcus besökte nyligen Tyskland för att lägga vantarna på åttonde generationen Golf GTI. Bilen har alltså precis släppts men redan nu är det dags att presentera ytterligare en version. Sjunde generationen Golf GTI Clubsport var en bananpassad prestandabil med 265 hästkrafter. Den nya generationen bjuder på mycket mer effekt än så.

Nya GTI Clubsport producerar nämligen 300 hästkrafter och 400 newtonmeter. Jämför det med vanliga Golf GTI:s prestandasiffror som lyder 245 hästkrafter och 370 newtonmeter. GTI Clubsport gör 0 till 100 kilometer i timmen på under sex sekunder. Den får samma fyrcylindriga 2,0-liters motor som vanliga Golf GTI men förbättrad kylning och ny mjukvara har hjälpt till att nå den högre effekten.

Designmässigt har Golf GTI Clubsport fått en aggressivare front, större vinge och röda bromsok med ”GTI”-logga på.

Golf GTI Clubsport ska vara en rå banbil så Volkswagen har jobbat hårt med att få ner kraften i backen på bästa möjliga sätt och eliminera understyrning. Även styrkänslan ska ha förbättrats genom att vara både mer responsiv och ge bättre feedback till föraren. Bromsarna på Clubsport är större än de som sitter på vanliga GTI för att kunna nå snabbare varvtider på bana.

En förvånande nyhet är att Golf GTI Clubsport enbart kommer att levereras med dubbelkopplingslåda. Den som vill ha en manuell låda får alltså hålla sig till vanliga GTI. Anledningen till detta menar Volkswagen är att den sjustegade DSG-lådan är snabbare och anpassad till det nya körläget ”Nürburgring” som ska maximera körglädjen på bana.

Volkswagen Golf GTI Clubsport kommer att kunna beställas innan årets slut och bilarna levereras under början av nästa år. De svenska priserna är än så länge okända.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.