När man hör namnet Pininfarina tänker man inte i första hand på hypermoderna och elektrifierade supersportbilar utan snarare på designikoner som Ferrari F40 eller Maserati GranTurismo. Men nu är det dags för den italienska designfirman att lansera sin första modell helt under eget varumärke. Modellen heter Battista och är namngiven efter grundaren Battista Farina och italienarna har verkligen slagit på stort på alla fronter. 

Inledningsvis är prestandan minst sagt helt sinnessjuk och kommer troligen att förvränga sinnena för de som får förmånen att framföra fordonet. 0 till 300 avverkas på cirka 12 sekunder tack vare elmotorns numera välkända prestandafördel som innebär direkt och fullt vridmoment från start. Att i stort sett hela bilen dessutom är tillverkad i kolfiber, vilket medför en relativt låg vikt, är också starkt bidragande till de bisarra prestandasiffrorna. De fyra elmotorerna, en placerad vid varje hjul, levererar hisnande 1900 hästkrafter och 2300 newtonmeter. Hela drivlinan hämtas från den kroatiska eldrivlineexperten Rimac och sammanfogas med karossen på plats i Italien där produktionen kommer att starta om ett år. 

Utöver spektakulär prestanda bjuder Battista även på ett utseende lika attraktivt som de ikoner jag nämnde inledningsvis, som sig bör när firman bakom modellen firar 90 år som designhus. Att designen är så tilltalande borgar gott för att vi snart får se en riktigt snygg SUV för det är nämligen vad den långsiktiga planen är. Tanken är att tillverka eldrivna SUVar men att låta Battista agera “halo car” för att stärka varumärket inledningsvis, lite på samma sätt som Polestar gjorde med Polestar 1.  

Förra veckan gjorde Pininfarina ett snabbesök i Sverige och givetvis var Högsta Växeln på plats för att ta tempen och spana in den nya superbilen. Njut av de exklusiva bilderna i bildspelet för du kommer troligtvis aldrig att se någon på de svenska vägarna då produktionen är limiterad till 150 exemplar varav 50 är reserverade för den europeiska marknaden. Priset i sig är dock också lite av en begränsande faktor då man får börja med att hosta upp cirka 2 miljoner euro för att överhuvudtaget få lägga vantarna på en Battista. Vill man sedan anpassa bilen lite efter eget tycke och smak, vilket man lär göra då det finns goda möjligheter att skräddarsy bilen, kan man komma upp i hela 4 miljoner euro i slutgiligt pris. Minst sagt magstarkt men det är ju trots allt en unik kreation med hiskelig prestanda man isåfall kan stoltsera med att ha i garaget.