Hyundai i30 N har sedan debuten 2017 gjort storartad succé inom hot hatch-segmentet, mycket tack vare dess låga pris i förhållande till bilens prestanda. Med nyvunnen entusiasm breddar koreanerna nu sitt sportbilsutbud i och med den kommande lanseringen av lillebror i20 N, något som innebär att man tar upp kampen med småbilar såsom Ford Fiesta ST och Volkswagen Polo GTI.

I väntan på bättre tider har Hyundai släppt en förhandsvisning av bilen, om än en sparsmakad sådan. Det är designmässigt tydligt att det rör sig om en prestandamodell; bilen är, relativt i20 N line, bestyckad med större luftintag, biffigare sidokjolar, en väl tilltagen frontsplitter och sportigt röda bromsok, vilket sammantaget bidrar till en långt mer aggressiv profil. Jag vill också slå ett slag för exteriörfärgen: märkets säregna blåfärg som kontrasterar mot ett svart tak och röda karosseridetaljer – snyggt!

 

Invändigt kan man förvänta sig sportigare stolar, en uppdaterad ratt och rödfärgade detaljer här och där, i enlighet med N-temat. Det är emellertid drivlinan som är verkligt intressant. Hyundai själva är fåordiga gällande de tekniska specifikationerna, men det framgår genom tester av prototypbilar att i20 N drivs av en 1,6-liter, 4-cylindrig turbomotor, vilken arbetar i symbios med en manuell växellåda. Den förväntas också utrustas med en högpresterande differentialbroms, likt i30 N – att flänga runt på en kurvig landsväg lär vara en trevlig upplevelse.

Bilen kommer att göras tillgänglig i Europa våren 2021. Priserna är förvisso inte offentliggjorda, men sett till märkets nuvarande prissättningsstrategi kommer man troligtvis att lägga sig under konkurrenternas prisnivåer.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.