Med europeiska mått mätt är Volvo känt som allt annat än en småbilstillverkare. Längre ned än till C-segmentet – den så kallade Golf-klassen – har man aldrig sträckt sig. Nämnda produktsegment inhyses sedan V40:s nedläggning ensamt av XC40, men ryktet går nu om att Volvo-familjen ska få tillökning. Bilen ska baseras på en Geely-utvecklad småbilsplattform, vilket innebär att Volvos emblem nu för första gången kommer att pryda en bil i B-segmentet.

Plattformen i fråga kallas SEA. Det betyder inte att bilen kommer vara sjöduglig. Att döma av hur initialförkortningen står för Sustainable Experience Architecture, kan man emellertid utläsa ett syfte som är att åtminstone vara snäll mot haven.

Plattformen ska nämligen enbart ligga till grund för renodlade elbilar. På det sättet skiljer den sig från Volvos i skrivande stund minsta plattform, CMA, som kan användas till såväl konventionella förbränningsmotorer och hybridlösningar som rena elbilar. Exempel på det sistnämnda är Volvo XC40 Recharge och Polestar 2.

Volvos VD Håkan Samuelsson har uttryckt att satsningen ska genomföras utan att göra avkall på märkets numera oomtvistade premiumidentitet. Han ska ha sagt något i stil med att en kostym inte måste vara gjord i polyester bara för att den är liten. Det har han förstås rätt i – även om bilen i fråga, likt Polestar 2, med största sannolikhet kommer att erbjudas med någon form av vegansk källsorteringsinredning.

I och med att utvecklingskostnaderna har koncentrerats till Kina, men burits gemensamt av koncernens märken, hoppas Volvo på att kunna ta fram en småbil som kombinerar ett inte alltför högt pris (host, Volvo XC40) med bra kvalitet och den för klassen flyktiga vinstmarginalen.

Det ryktas vidare om att Volvo på allvar tänker ta upp kampen med de traditionella premiummärkena genom att lansera en ny flaggskepps-SUV i form av XC100. Denna ska baseras på ännu en ny plattform, bli tre decimeter längre än XC90, och förhoppningsvis få en mer måttfull grill än BMW X7.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.