Under föregående års motormässa i Genève visade Peugeot upp en prototyp av flaggskeppsmodellen 508, då med en uppumpad hybriddrivlina à 400 hästkrafter. Nu är den äntligen kommen, om än i ett mer nedtonat format.
Nya 508 Peugeot Sports Engineered är bestyckad med en 1,6-liters fyrcylindrig förbränningsmotor och dubbla elmotorer, vilka sammanlagt spottar ut 355 hästkrafter och 520 Nm i vridmoment, något som gör den till tillverkarens mest kraftfulla produktionsbil någonsin. I praktiken innebär det att 0–100 km/h avverkas på respektabla 5,2 sekunder. Även exteriören har fått sig en svängom. Med nya stötfångare bak och fram, 20-tums-fälgar, och snorgröna karosseridetaljer ingjuter man nytt liv i designspråket. Färgtemat är aningen skrikigt, men åtminstone uppseendeväckande. I övrigt utlovar fransmännen sportigare köregenskaper och ett mer agilt chassi för att matcha prestandan.
Med hjälp av det 11,5 kWh stora batteripaketet kan man på eldrift färdas i cirka 42 kilometer, enligt WLTP. Full laddning tar knappt 2 timmar, vilket följer av att bilen kan laddas med en strömstyrka av 32 A. Med andra ord kan förhoppningsvis dagspendlingen till jobbet göras utsläppsfri i varje fall. PSE-varianten kommer i både sedan- och halvkombiutförande, och förväntas göras tillgänglig under första halvan av 2021. Priserna är ännu okända, men den lär vara markant dyrare än de 442 590 kr som en vanlig 508 Plug-In-Hybrid kostar.