Att en veteranbil är historiskt signifikant leder ofta till att priset skruvas upp ganska rejält. Detta gäller särskilt om den är i ett orenoverat, patinerat skick som ger ledtrådar om dess förflutna. I förra veckan var det dags för en av SAAB-världens mest heliga av graalar att gå under klubban. Ovanstående kriterier var uppfyllda och manegen var således krattad för ett rekordpris.

Bilen, som är en SAAB 92 från 1948, bär chassinummer 92004 och är den första produktions-SAAB:en som någonsin tillverkats (chassina nummer 1 till 3 var prototyper). Den stannade inom företaget som testbil i några år – och begåvades då med baklucka vilket de första 92:orna inte hade – och såldes sedan till en privatperson med kontakter inom företaget. 

Han körde bilen i några år men tyckte så småningom att den var för fin för att slita på. Den kom därför att tillbringa nästan 40 år i hans vardagsrum och har således klarat sig nästan helt från rost. Även mekaniskt är skicket fint och trippmätaren står på endast 1 755 mil.

Intresset inför auktionen var stort, både här i Sverige och i utlandet, och det pratades om ett slutpris runt halvmiljonen. Så blev emellertid inte fallet, och när auktionen avslutades i torsdags låg det högsta budet på 325 000 kronor. Detta kan jämföras med när den allra sista SAAB:en, en 9-3 Aero Turbo4, klubbades ut förra året och betingade hela 465 000 kronor. Själv kan jag tycka att gamlingen känns långt mer intressant ur ett samlarperspektiv.

Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör för tillfället en Saab V4 från 1974 och en BMW 316i från 1994.