Okej, det är inte första gången i30 N:s annalkande småsyskon fotats av bilpaparazzi i de tyska buskagen – Hyundai har till och med släppt en teaser – men Youtube-kontot Automotive Mike har lagt upp en video som avslöjar desto mer. Här nedanför kan ni se, men framförallt höra, den maskerade utmanaren till Volkswagen Polo GTI och Ford Fiesta ST. Precis som hos storasyskonet i30 N sprakar avgasrören som fjärde juli-fyrverkerierna över Frihetsgudinnan.

Som alltid med spionfilmer lämnar ljudupptagningen en del att önska. Trots vindbrus och fågelsång – för att inte nämna partikelfilter och turboaggregat som gör att däck numera är en bils ljudligaste komponent – kan man utan problem höra att cylinderantalet är fyra. Slagvolymen kan jag inte själv uttala mig om, men upphovsmannen till videon ovan menar att det lär bli 1,6 liter, och att motorn väntas ha omkring 200 hästkrafter.

Denne menar också att växellådan blir en sexväxlad manuell, som på i30 N. Till skillnad från slagvolymen är det något som undertecknad klarar av att bekräfta genom auditiv analys av videomaterialet. Hör själva när bilen accelererar i låg hastighet, från och med två minuter in i videon!

Prismässigt finns inga säkra uppgifter. Min kvalificerade gissning är att prisförhållandet mellan i20 N och min favorit, Fiesta ST, blir ungefär detsamma som mellan i30 N Performance och Ford Focus ST. Det betyder tio procent lägre, eller med andra ord ett startpris på runt 225 000 kronor.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.