Mitsubishi är ett märke som genom 90- och 00-talets rallyinspirerade Lancer Evolution-modeller ligger många bilentusiaster varmt om hjärtat. Men nu för tiden är den sportiga imagen som bortblåst, och hade våra villaområden inte varit fyllda med otaliga Outlander PHEV – tack vare ett ruskigt lågt förmånsvärde – hade man nog glömt att märket ens fortfarande existerar. Nu kommer även dessa bli en allt mer ovanlig syn, då man planerar man att gradvis dra sig ur den europeiska marknaden för att istället fokusera på Sydostasien.

Man ska göra detta genom att helt enkelt sluta att introducera nya modeller, vilket är särskilt dåliga nyheter för kontinentens Outlander-fantaster – som lyckligtvis knappast är särskilt många – då en ny generation var planerad att lanseras nu under hösten. Värre är att man helt ska sluta tillverka den gamla trotjänaren Pajero under nästa år. 

Utöver satsningen i Sydostasien planerar man även att försöka ta en större marknadsandel i Afrika, Sydamerika och Oceanien. Märkets fokus kommer därför att ligga på robusta vagnar med offroad-betoning snarare än småbilar och sedaner. Man kommer tillsvidare att vara verksamma i Nordamerika. Hur länge märket kommer att leva kvar i Sverige återstår att se.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.