Ford orsakade ramaskri när bilvärlden förra året fick reda på att de planerade att kalla sin kommande utmanare till Tesla Model 3 för Mustang. De flesta av oss är förvisso överens om att elbilar kan vara ganska coola – mycket tack vare Tesla – men att dra paralleller till en av de definierande modellerna för den av olje- och cigarettdoftande muskelbilsklassen, kan nog med rätta betraktas som att ta marknadsföringen ett steg för långt. Ställda inför fait accompli har Ford därför bestämt sig för att göra vad de kan för att sätta coolhetsribban för elbilar en bra bit ovanför vad Tesla gjort. Resultatet är prototypen Mustang Mach-E 1 400.

Namnet hänvisar till toppeffekten, som översatt till europeiska havrehästar är 1 419. Motorerna är sju till antalet, varav tre sitter fram och resten bak. Som alltid med flermotoriga elbilar gör det att bilen är flexibel, om än lite extra i det här fallet; Ford menar att man utan större problem kan ställa in bilen för allt från dragracing till drifting.

Målet har varit att bevisa att en av de stora fördelarna med eldrift är att det möjliggör kombinationen av sanslös motorkraft och mångsidighet. Extrem toppfart är fortfarande inte elbilens domän, men det har å andra sidan gjort att man har kunnat fokusera på downforce. Vid 257 kilometer i timmen kilar atmosfären ned bilen i marken som om den skulle köra omkring med en osynlig Volkswagen Up på taket.

Skapelsens upphovsmakare är Ford Performance och förädlingsfirman RTR. Tanken är att bilen ska visas upp i samband med ett kommande Nascar-race, där elbilsskeptiker kan väntas i drivor. Kommer prestandan att imponera tillräckligt mycket för att Mach-E ska kunna stämplas som jämncool med stjärnorna i filmen Bullitt och musikvideon till Riders on the Storm? Av videon nedan att döma skulle jag säga att svaret är nej, men närapå.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.