Polestar har nyligen haft presskörning av modellen Polestar 2 och de första exemplaren förbereds för att börja levereras ut till kunderna. För att bygga upp varumärket har Polestar valt att öppna upp showrooms och det i Stockholm är det andra som öppnar efter Göteborg. Vi tog oss dit en dag innan den officiella öppningen för att ta oss en titt.

När vi kliver in möts vi av Jonathan Goodman, COO som tillsammans med Martin Ölund, Sverigechef och Brent Ellis, kommunikationsansvarig berättar om Polestars nya showroom. Märket kallar det för Polestar spaces och i Stockholm ligger den mitt i centrum i PK-huset, precis intill Kungsträdgården. Lokalen ligger knappast placerad optimalt för biltrafik, men det kommer ändå att erbjudas provkörningar av bilarna.

Goodman berättar om att köpprocessen är digital och att inga säljare kommer att arbeta i showroomet. Produktspecialisterna på plats ska främst hjälpa till att svara på frågor. Vi undrar hur det kommer att fungera med leverans och service av bilar. Ellis svarar med att märket kommer att ta hjälp av befintliga Volvo-återförsäljare. Han berättar vidare att Polestar är ett relativt ungt märke som hela tiden anpassar sig och hittar nya lösningar.

I rummet står en Polestar 1 och två Polestar 2 samt ett bord med en stor pekskärm (för att konfigurera bilar), exempel på exteriörfärger och materialprover. Mycket mer än så finns inte, det är en klart avskalad upplevelse med typisk skandinavisk design.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.