BMW har kommit på den briljanta idén att kombinera ett högbyggt fordon, en SUV, med elektrifiering. Tråkigt nog är inte det ett särskilt innovativt koncept utan iX3 följer efter vad flera konkurrenter redan presenterat något eller några år tillbaka i tiden som exempelvis Jaguar I-Pace och Audi E-tron. Kommer BMW att lyckas slå igenom i det tuffa elbilssegmentet? Det kan vi inte svara på förrän vi lagt i Högsta Växeln och recenserat bilen vilket lär dröja då de första leveranserna för Sverige sker första kvartalet 2021. 

Prislappen på 769 000 kr gör att den placerar sig på exakt samma nivå som den förmodade ärkerivalen Tesla Model Y Performance som då bjuder på avsevärt bättre prestanda ur såväl räckvidd, acceleration och toppfartshänseende. Det är visserligen tråkigt att alltid jämföra alla elbilar med Tesla men faktum är att på prestandasidan är man i stort sett överlägsen alla konkurrenter. Förhoppningsvis bjuder BMW på bättre byggkvalitet än vad de hamburgerätande amerikanerna presterar. Tyskarna i München har gjort sig kända just för att bilarna känns lika solitt ihopskruvade som ett automatiskt Rolex-urverk, något som dess amerikanska konkurrent inte kan stoltsera med. 

Ytterligare ett område där BMW har potential att överglänsa konkurrenterna är miljöaspekten och den ofta omdiskuterade råvaruutvinningen som förknippas med stora batterier. Drivlinan sägs vara konstruerad helt utan sällsynta jordartsmetaller och andelen kobolt är bara två tredjedelar av vad tidigare generationers batterier krävt. BMW har även säkrat hela näringskedjan av litium och kobolt till drivlinan själva vilket förhoppningsvis medför att antalet barnarbetare i u-länder med hög andel av dessa råvaror minskar.

Till det estetiska har BMW:s karaktäristiska blåa färg adderats på såväl in- och utsida, allt för att även de mest oinvigda ska kunna urskilja att det är en elbil det handlar om. Konceptet att markera en elbils drivlina med skrikigt blå eller grön känns faktiskt som något industrin lämnat i förra årtiondet när elektrifieringen av fordon fortfarande var i sin vagga. Att elektrifiera en redan befintlig modell känns precis som den blå färgen, daterad. Så även att bilen är framhjulsdriven trots karosstypen. Det är bara att hoppas att iX3 upplevs bättre i verkligheten än på pappret. I en framtida provkörning får vi återkomma med våra åsikter.