Audi verkar ha lika svårt att bestämma sig för motoralternativ i sina modeller som när en fyraåring ska välja smaker från en glassbar. Det var inte alltför länge sedan som märket bytte från bensin- till dieseldrift i modellerna S4, S5, S6 och S7. Samtidigt gick de från dieselkraft, som länge drivit SQ5, till att slänga in en turboladdad bensinmotor. Nu är det de största S-behandlade SUV:arna i modellutbudet som helt plötsligt ska tankas med ett annat drivmedel.

Det handlar om modellerna SQ7 och SQ8. De har sedan de introducerades drivits av en vrålstark diesel-V8 med över 400 hästkrafter och 900 newtonmeter. En dieselmotor med åtta cylindrar är lite av en raritet i bilvärlden men fenomenet har dock levt kvar hos vissa bilmärken. Det ändras nu hos Audi.

Den nya motorn i SQ7 och SQ8 blir en 4,0-liters bensin-V8 som producerar 507 hästkrafter och 770 newtonmeter. Om motorn känns igen från tidigare är det inte så konstigt. Den används nämligen flitigt inom hela Volkswagenkoncernen. Närmsta konkurrent till nya SQ8 blir storebrodern RS Q8 med samma motor men cirka 100 fler hästar.

De båda sumobrottsproportionerliga bensin-SUV:arna accelererar från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,1 sekunder. Jämför det med dieselsörplande SQ7 och SQ8 som gjorde samma sprint på 4,8 sekunder.

Audi SQ7 TFSI och SQ8 TFSI kommer att lanseras på den europeiska marknaden under hösten. Än så länge finns inga svenska priser tillgängliga men de tyska från-priserna är mystiskt precisa. Där kostar en SQ7 93 278 euro och 40 cent och en SQ8 101 085 euro och 72 cent.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.