År 1964 lanserades Ford Mustang, succémodellen som trots sina framgångar på den amerikanska hemmamarknaden blev tillgänglig i Europa först för fem år sedan. Två år senare –1966 – kom ytterligare en tvådörrars Ford, denna gång döpt efter en vild häst i stället för en vildhäst. Det är naturligtvis terrängbilen Bronco jag talar om. På året för sitt 40-årsjubileum kom Bronco att läggas ned till förmån för bilar som Ford Explorer, som nu på nytt finns att köpa i Sverige. Med jänkarjärnen Mustang och Explorer tillgängliga i landet mellanmjölk, är det inte utan att man taggar till när Ford nu tillkännagivit Broncos återkomst; det är emellertid med sorg jag låter meddela att de inte tycks ha för avsikt att sälja den här.

Sorgen kommer av att den här bilen verkar så fruktansvärt lovande, och att nyheten om dess existens dessutom kommer långt innan jag har kommit över förlusten av Suzuki Jimny. Bronco kommer att komma i tre utföranden: Bronco 2 respektive 4, och Bronco Sport.

Siffrorna i de två förstnämnda varianterna hänvisar till antalet dörrar, som precis som på Jeep Wrangler går att plocka bort. Dessa kommer att vara riktigt kompetenta offroad-bilar, som baseras på Ford Ranger och därmed är rambyggda. Förutom ovan nämnda Jeep, som är att betrakta som huvudkonkurrenten, kan Bronco i detta utförande tänkas vara ett alternativ till den lika retroinspirerade men mer lyxiga nya Land Rover Defender.

Bronco Sport blir inte riktigt samma slags råbarkade terrängbil. Det manifesteras inte minst av det faktum att den bygger på Ford Kuga, och därmed likt Defender har en självbärande kaross i stället för att vara rambyggd. Med lite tur kommer åtminstone den här varianten av Bronco att korsa Atlanten.

Något som talar för att det finns en global ambition med Bronco är nämligen att modellnamnet är varumärkesskyddat här i Europa. Ford lär också ska ha utformat två olika varianter av hästemblemet, på grund av olika regler för fotgängarskydd i och utanför Amerikas förenta stater.

Den vildhäst som eventuellt kommer att sitta klistrad på Bronco-bakluckor här i Sverige kommer att vara aningen mindre hälsovådliga än sina motsvarigheter i vilda västern. Bilarna själva lär knappast vara tamare för den sakens skull, och förhoppningsvis får vi chansen att erfara att de gör skäl för namnet. Är kanske till och med Jeeps plats på tronen hotad?

På Fords amerikanska hemsida kan du konfigurera din egen Bronco Sport. Funktionen kommer snart för vanliga Bronco.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.