Det känns som att VAG med sitt massiva modellutbud täcker av en ny modell eller ett facelift var och varannan vecka. Nu senast är det andra generationen av Audi Q5 som har varit på besök hos plastikkirurgen, och det mesta på listan av nyheter är lika väntat som regn i november.

Utvändigt handlar det om en ny grill, nya stötfångare och uppdaterade LED-strålkastare. Och invändigt har man i linje med alla sina nya modeller gjort sig av med scroll-hjulet för styrning av MMI-systemet till förmån för en stor touchskärm. Nämnda system lånar en mängd tekniska funktioner från nya Golf, till exempel att man kan ladda upp personliga inställningar som sätesposition, parade telefoner eller sparade radiokanaler till molnet. Det finns också ett system som kommunicerar med trafikljusen, och därmed kan hjälpa föraren att köra mjukare genom att räkna ner till grönt ljus. Detta fungerar dock ännu inte i Sverige.

Under huven hittar vi föga förvånande en ny mildhybrid-drivlina – i det här fallet en 2,0-liters diesel på 204 hästkrafter och 400 newtonmeter. Denna använder så kallad “twin dosing”-teknologi för att drastiskt minska utsläppen av kväveoxider. Initialt erbjuds även en 2,0-liters bensinare, medan en laddhybrid kommer först i höst.

Men den stora nyheten – hör och häpna – är däremot baklyktorna, då de är av en digitaliserad OLED-variant. Detta betyder att de kan visa olika ljusbilder med samma hårdvara, och när man beställer bilen har man således tre olika bakljus-stilar att välja mellan. De ändrar även utseende när man aktiverar körläget Dynamic. För att undvika krockar i krypfart känner bakljusen även av om bilen bakom i kön kommer inom två meters avstånd, och tänder då alla tillgängliga dioder som varning.

Nya Audi Q5 går att beställa från och med denna vecka, och leveranserna börjar i höst.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.