Likt rubriken antyder bevittnar vi slutet av en era – Bentley Mulsanne går i graven, efter 11 år i produktion. Det sista exemplarets har nu färdigställts. Flying Spur står följaktligen ensam kvar på tronen, och axlar således hädanefter rollen som britternas flaggskeppsmodell.

Bentley Mulsanne, som vi känner till den idag, debuterade 2009, och har sedan dess producerats i över 7300 exemplar. Under årens gång har bilen cementerat sig jämte Rolls-Royce Phantom som ett av världens lyxigaste åkdon, varför det inte är mer än rätt att man hedrar det som varit. 6.75 Edition, vilken presenterades tidigare under året, utgör de 30 sista exemplar av modellen, och bestyckas samtidigt med den sista upplagan av Bentleys 6,75-liter stora V8, vilken har varit i produktion sedan 1959. Specialutgåvan utmärker sig genom mindre designdetaljer, men är fraßmför allt otroligt sällsynt tack vare dess låga produktionstal.

Utfasningen av Mulsanne är att bedöma som ett monumentalt skifte i Bentleys modellflotta, vars syfte är att ta ett steg in i elektrifieringens tid. Man har exempelvis tillkännagett att Flying Spur kommer i hybridutförande år 2023 – mest troligt är att man nyttjar den elektriskt assisterade V6 som nu sitter i Bentayga.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.