Högsta Växeln tog nyligen initiativ att vara på plats på den exklusiva fotograferingen av Polestar Precept och Koenigsegg Gemera. Den förstnämnda är den västsvenska elbilstillverkarens konceptbil som ska staka ut framtiden och den sistnämnda superbilstillverkaren från Ängelholms första fyrsitsiga bil och antagligen också världens första mega-GT. För någon vecka sedan fick Polestar internet att bubbla rejält när man la ut bilder på Precept och Gemera bredvid varandra på Instagram med texten; “Something interesting is happening on the west coast of Sweden. Stay tuned.” 

Koenigsegg har också släppt en video på sin YouTube-kanal där Christian von Koenigsegg (VD Koenigsegg) och Sasha Selipanov (Head of Design Koenigsegg) samt Thomas Ingenlath (VD Polestar) och Maximilian Missoni (Head of Design Polestar) samtalar kring hur de ser på bilar och bildesign. 

De båda bilarna som fotograferats skiljer sig från varandra på en rad punkter. Precept är en ren elbil och Gemera en hybrid med en trecylindrig bensinmotor. Den lilla trepipen på två liter levererar dock fascinerande 598 hästkrafter som i kombination med tre elmotorer pumpar upp effekten till mer välbekanta Koenigsegg-nivåer. Där Koenigsegg fokuserar på effekt och imponerande prestandasiffror har Polestar istället fokuserat på att lyfta fram hållbarhet, digitalisering och ett designspråk som blickar framåt utan att vara förankrat i gamla konventioner. Bland annat består textilierna som pryder stolarna av 3D-väv. Det är ett tyg som vävts av återvunna PET-flaskor. Materialet ampliTex™, som är en form av linfiber, används också på flera ställen i bilen. 

Begrunda de exklusiva bilderna som Högsta Växeln haft möjlighet att fotografera på två av Sveriges klart mest lysande stjärnor inom bilindustrin. Den ena banbrytande inom elektrifiering och digitalisering och den andra inom prestanda och megabils-segementet.