SEAT tillkännagav i dagarna, 16 juni för att vara exakt, att man tar steget in i mikromobilitetsvärlden, något som onekligen ligger i tiden; vi alla har väl förgrymmats över de el-scootrar som terroriserar våra gator. I och med detta lanserar man ett nytt varumärke under namnet SEAT MÓ, vilket ska leda deras satsning inom urban mobilitet.

Fokus kommer att ligga på mikromobilitetsprodukter och delningstjänster, och man har redan mäktat med att presentera SEAT MÓ eKickScooter 25 respektive 65 samt SEAT MÓ eScooter 125. De förstnämnda modellerna är att likna med de el-scootrar som opererar på svenska gator i dagsläget, såsom VOI, medan den sistnämnda modellen är en 100% elektrifierad motorcykel.

Lucas Casasnovas, chef för SEAT MÓ, säger följande om spanjorernas nya satsning:

”SEAT MÓ eScooter 125, SEAT MÓ eKickScooter 65 och vårt inträde i världen av delningstjänster visar vårt engagemang för att anpassa oss till de nya behoven hos våra städer och deras invånare genom att tillhandahålla effektiva och hållbara lösningar för mikromobilitet.”

Att en fordonsjätte likt SEAT gör entré inom mikromobilitet är en stark signal om att det finns stor framtida potential inom den typen av marknader, något som blir mer uppenbart för var dag.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.