Häromdagen berättade vi att BMW M5 uppdaterats för att matcha den vanliga 5-serien. Vi kan nu meddela att detsamma har hänt med Mercedes-AMG E 63 S. Också den ”vanliga” E 63 har givetvis fått precis samma ansiktslyft, men den kommer inte till Sverige. Det kanske beror på en betingad reflex hos svenska bilköpare, som minns problemen med den av brittiska Jensen byggda Volvo P1800 (som efter att göteborgarna själva tagit över tillverkningen fick heta P1800S). Kvalitet lär nämligen vara av högsta vikt för den som lägger 1 220 900 kronor på en sedan, eller ytterligare 18 000 på en kombi.

Skillnaderna mot gamla AMG-E-klass är huvudsakligen kosmetiska. Sedanen får horisontella bakljus som ser mer ut som på kombin, i stället för de lodräta och rundade varianter som suttit där innan. Den utgående generationens glada mun – med ett flygplan i mitten – till grill får också se sig ersatt av den nya AMG-varianten. Det innebär en sur min med tolv glänsande gaddar i varje exemplar.

På insidan lär leendena emellertid även fortsättningsvis vara frekventa. Det beror delvis på att föraren får använda sig av en nydesignad ratt som, enligt Mercedes pressmeddelande, stärker länken mellan människa och maskin. Jag tror dock att den huvudsakliga anledningen är att de nya E 63:orna behåller samma drivlina som innan.

Interiörbild på Mercedes-AMG E 63 S från 2020
Ratten ska stärka länken mellan människa och maskin.

Med andra ord är motorn en 4-liters dubbelturbo-V8 med 612 hästkrafter och 850 newtonmeter. Kraften skickas till alla fyra hjul via en niostegad automatlåda. Sedanen avverkar 0–100 på 3,4 sekunder och fortsätter därefter att accelerera tills en dator säger stopp och belägg vid 300 kilometer i timmen; med kombin når man bara 290. Familjevarianten tar dessutom en tiondels sekund längre på sig upp till 100, kanske för att minska risken för tippade matkassar vid trafikljusen.

Vi ser med spänning fram emot att ta reda på hur nya E 63 S står sig mot BMW M5 och Audi RS6. Den preliminära säljstarten är beräknad till den 7:e juli.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.