Det var mindre än en månad sedan BMW släppte en uppdatering av 5-serien. Den har fått slankare design och ett aggressivare ansikte. Nu är herre på täppan här, den starkaste av de alla. Det är nämligen M-divisionen som har gett BMW M5 en facelift.

Lagom till sommaren med sol på himlen och torra vägbanor får vi ta del av en mer aggressiv M5. Även om kraftkällan är densamma som tidigare är designen ny. Framljusen är smalare med nya LED-ljus och njurarna är aningen större.

Motorn är en 4,4-liters V8 med 600 hästkrafter och 750 newtonmeter. Väljer man Competition får man 25 fler hästkrafter på köpet. Det innebär att M5 gör 0 till 100 kilometer i timmen på 3,4 sekunder och M5 Competition gör samma sträcka på 3,3 sekunder. Om det låter bekant är det för att kraftkällan är oförändrad, det handlar trots allt om en facelift och inte en helt ny generation.

M5 har även fått ett nytt Track-läge som stänger av stereons ljud och dämpar skärmen för att skapa en så distraktionsfri miljö som möjligt när man slungar bilen runt kurvorna på en racingbana.

BMW M5 lanseras till sommaren och kostar från 1 167 500 kronor. Vill man ha Competition-paketet får man tömma plånboken på ytterligare 88 000 kronor.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.