Är du en grovarbetare som avundsjukt sneglar på branschkollegan som kör runt i en Ranger Raptor, men samtidigt motvilligt inser att du behöver utrymmet i en skåpbil? Då har vi goda nyheter, för Ford har precis släppt en Transit inspirerad av den offroad-inriktade pickupen. Den går under namnet Trail, och målgruppen sägs vara aktörer som regelbundet traverserar mer utmanande terräng än en genomsnittlig villagata.

Och även om Trail-modellen är prydd av både stryktåliga plastsjok och en Raptor-aktig grill handlar inte bara om kosmetika. Fullstora Transit Trail får ett fyrhjulsdriftsystem som kan skicka upp till 50 procent av kraften till framhjulen när mer grepp efterfrågas, men annars endast driver bakhjulen för att spara bränsle. Lilla Transit Custom får nöja sig med framhjulsdrift, men drar nytta av en diffbroms liknande den i andra generationens Focus RS för att ge bättre grepp på utmanande underlag.

Under huven erbjuds tre tvåliters dieslar med mildhybrid-teknologi på 130, 170 eller 185 hästar. Trail-modellen medför även lyx som A/C och helljusautomatik, samt en läderklädsel som ska vara mer stryktålig och lättare att torka av.

Om man inte är ute efter en skåpbil för dess meriter som arbetsfordon, utan som friluftsredskap, finns även Transit Active. Den är i stort sett en Transit Custom Trail med fönster och säten bak. Man får dock inte den Raptor-inspirerade grillen, och den smarta diffbromsen är ett tillval – lite snålt kan man tycka.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.