Det ligger i tiden att som sportbilstillverkare kapa antalet motorcylindrar i syfte att producera grönare utsläppssiffror. Porsche, i synnerhet, har varit särskilt duktiga i det hänseendet. Vi har bland annat tidigare vittnat hur Porsche 718 blev fråntagen sin klassiska boxersexa, liksom Cayenne GTS blev berövad sin monsterlika V8-motor till förmån för en mindre V6.

Just ”downsizing”-fenomenet är emellertid sällan uppskattat bland bilentusiaster, vilket också reflekteras i Porsches kovändning i de båda fallen. Efter stora påtryckningar från tyskarnas kunder beslutade man under sommaren 2019 att återigen bestycka Cayman GT4 samt 718 Spyder med varsin identisk boxersexa på 4,0 liter. Kort därefter kunde även GTS-versionerna fås med en likadan motor, om än med mindre hästkrafter. Nu går nya generationen Cayenne GTS i samma fotspår – V8:an är tillbaka!

2021 års upplaga av Porsches prestanda-SUV bestyckas därmed med en åtta-cylindrig motor som producerar hela 454 hästkrafter – en ökning med 20 hästkrafter jämte förra generationens V6. Ordningen är äntligen återställd. Motorn matchas dessutom med ett nytt avgassystem som enligt löften spottar ut tysk skönsång i symbios med den mullrande motorn.

De som kan avvara 1 210 000 kronor kan redan nu förboka ett exemplar av nya Cayenne GTS. Jag föreställer mig att det rycker i fingrarna hos de Porsche-puritaner som länge förargat sig över allt för små cylinderantal.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.