På åttiotalet flirtade Nissan med Italien, genom att ta fram Alfa Romeo Arna. Bilen fick bland annat motor och elsystem från italienarna, medan japanerna stod för karossdesignen. Var det ett vinnande koncept? Absolut inte. Överdrivet vacker var den inte, men ändå tillverkade man 62 000 exemplar. Att det av dessa i dag uppskattningsvis finns åtta och en halv kvar talar sitt tydliga språk vad gäller hållbarheten. Nissan har lärt sig av sina misstag, och när det blev dags att fira GT-R-namnets femtioårsjubileum vände de sig återigen till Italien för hjälp – men denna gång med designen.

Det är Giorgetto Giugiaros Italdesign som hållit i pennan, för att klä den väldigt högpresterande GT-R med linjer som gör dess köregenskaper rättvisa. Även under skalet har det hänt grejer; den redan potenta 3,8-literssexan stoltserar i detta, extra turboladdade, utförande med 720 hästkrafter.

Om bilen ser bekant ut, är det för att den visades som konceptbil förra året, och senare som en digital rendering. Faktum är att den skulle täckas av i sin slutgiltiga form under årets Genève-salong, men planerna grusades som bekant av pandemin som kommit att definiera det här året. Nu har den riktiga bilen i varje fall börjat produceras.

För ovanlighetens skull har den till 50 exemplar begränsade upplagan ännu inte sålt slut. Det har möjligtvis att göra med att världsekonomin – precis som bilsalongerna – farit åt skogen till följd av covid-19. Vanligtvis brukar superbilar av det här slaget sälja slut innan man hunnit uttala deras namn, men tydligen finns i dessa dagar inget överflöd av människor med omkring tio miljoner att lägga på en Nissan.

Eftersom de tekniska bitarna den här gången kommer från Nissan själva, behöver de som så småningom köper bilarna emellertid knappast oroa sig för att de ska förtvina medan bilen är garagerad. Med lite tur kommer dessa bilar inte bara att hålla ihop, utan också hålla sitt värde. Måhända att de till och med blir värda lite extra när ekonomin återhämtat sig.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.