Porsche-posörer världen över hör upp, Stuttgart har släppt en ny Targa! Porsche 911 har egentligen aldrig varit bilen för den som prioriterar design över köregenskaper. Bilarna är gjorda för att vara komfortabla och användbara, utan att göra avkall på prestandan. De senaste årens 911 Targa har dock varit undantaget, då den jämfört med en 911 cab har offrat både praktikalitet och låg vikt i jakt på retrovibbar. Nu har man dragit det digitala skynket av den nya 992-generationens Targa-modell, och denna kan ni se nedan – utseendet är det onekligen inget fel på.

Att Targa-modellerna ligger i överkant viktmässigt betyder absolut inte heller att det är något fel på prestandan. Targa 4 med 385 hästar i häcken avverkar 0-100-sprinten på 4,2 sekunder, medan det går på 3,6 sekunder för Targa 4S med 450 hästar. Den förstnämnda har en toppfart på 286 kilometer i timmen, medan den senare toppar 303 kilometer i timmen. Och ja, likt generationen innan erbjuds denna utpräglade sommarbil av någon outgrundlig anledning endast med fyrhjulsdrift vilket inte gör den redan höga vikten några tjänster – Targan är 40 kilo tyngre än en vanlig cab och hela 100 kilo tyngre än en coupé. Lite väl tungt kan tyckas, men kanske värt att offra för några extra stilpoäng.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.