Alfredo ”Dino” Ferrari – gubben Enzos son – var inte äldre än undertecknad, när han dog år 1956. Han sägs ha designat och förespråkat användningen av en V6-motor i en ny serie tävlingsbilar. Detta ville hans vresige far undvika, för att inte skada Ferrari-varumärkets gagneliga association med eldsprutande V12:or. Dino fick bli ett eget varumärke för racerbilar, som tolv år efter sin namnes frånfälle också kom att användas på gatbilar. Dino 206 GT – och senare 246 GT – blev ett mittmotorexperiment, tänkt att utforska möjligheterna till konkurrens med mer överkomliga sportbilar, som de från Porsche.

I stället för att bli någon allvarlig Porsche-konkurrent, lade den slöa men ljuvligt formgivna bilen grunden för ett långt led av mitt-V8-bestyckade bilar under Ferrari-flagg. 1975 kom den första i form av 308; förra året kom den senaste, och kanske sista, kallad F8 Tributo.

Jag skriver ”kanske sista” eftersom bilar med F8-kaross på nytt har skådats på testbanan i Maranello, utan att avge något V8-vrål. Av lätena att döma är bilarna snarare bestyckade med en ny V6-spis, vilken antagligen kommer att ingå i något slags hybridsystem som i fallet SF90 Stradale. Motorn hörs tydligare än i de videor som cirkulerat tidigare, och som grädde på moset kan vi bekräfta att den nya motorn – likt de gamla tolvorna – också kan spruta eld.

Maskinen lär även flytta in i basversionen av den beryktade stadsjeepen Purosangue under samma, elektrifierade premisser. Genom att erbjuda sammanhangets dussinbilar i sådan form, lär Ferraris aktieägare nämligen löpa avsevärt mycket mindre risk för att behöva se alla sina vinster gå till att köpa Elons utsläppsrätter.

Även om man finner hela idén av en Ferrari-SUV motbjudande, är det svårt att blunda för den poetiska skönheten i att Dino-cirkeln eventuellt sluts med den kommande ersättaren till F8 Tributo. Måhända att Enzo Ferrari skulle vända sig i graven, om hans namn kom att klistras på ett sexpipigt högbygge – men kanske inte hans son.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.