Det hör till ovanligheterna att en ny årsmodell börjar säljas först under det år som namnet avser, men nu lever vi också i en ovanlig tid. Jag hoppas att restriktionerna snart börjar lätta, för i juli beräknas de första exemplaren av de nya Quadrifoglio-bilarna att komma till Sverige. Du som vill ta del av en tidig leverans måste nog vara kvick med att beställa – orderböckerna öppnas nästa vecka. Priset på Giulia Quadrifoglio börjar på 749 000 kronor och motsvarande Stelvio kostar ytterligare 100 000.

Prismässigt blir bilarna alltså ungefär 10 000 kronor dyrare än tidigare, men man säger sig också ha sett över de områden som haft mest förbättringspotential. Det handlar om saker som samtliga Stelvio- och Giulia-varianter har lidit av gemensamt, nämligen att infotainmentsystemet är värdelöst och kontrolleras med riktiga skräpreglage.

Nu har bilarna en touchskärm som kan visa oljetryck och klocka ens acceleration. Systemet kan också uppdateras OTA och får en tillhörande app. Nåväl, viktigast är ändå att man inte måste använda touchfunktionen, och att styrreglaget därför ska ha fått sig en kvalitetsskjuts.

För den som inte vill köra själv är bilarna nu också nivå 2-autonoma, vilket innebär att de har filhållningsassistent, skyltavläsning och köassistent. Det ska bli spännande att se om något av dessa system fungerar bra nog att inte driva en till vansinne.

Drivlinan är samma (fantastiska) som förut med sina 510 hästar och 610 newtonmeter. Växlingen sköts också fortsättningsvis av den 8-stegade automatlådan, som säkerställer att de tidiga manuella Giulia-bilarna förblir rariteter.

I termer av Quadrifoglio-nyheter kan jag inte rapportera om så mycket mer än lätt uppdaterade säten, ratt och möjlighet att välja färg på säkerhetsbältena. Eller jo, man kan också köpa till avgassystem från Akrapovič om man är helt tokig och tycker att standardavgassystemet är för tystlåtet. Ihop med färggranna bälten kan vi nog betrakta det som en gyllene medelväg för den som inte är beredd att lägga Ferrari-pengar på en GTA. En Stelvio Quadrifoglio låter trots allt nog hotfull bara man lägger i race-läget; detta demonstrerar Kimi Räikkönen i en reklamvideo, genom att skrämma bort en kaxig Dodge Viper-förare:

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.