GTA, där den sista bokstaven står för alleggerita – översatt lättvikt – är tre bokstäver med ett nobelt förflutet hos Alfa Romeo. Modellinsigniat användes på en drös lättviktsversioner av den klassiska Bertone-coupén under 60- och 70-talet, och runt millennieskiftet återvände det på de hetaste versionerna av 156 och 147. Som vi rapporterade i början av mars är det klassiska modellnamnet på väg tillbaka ännu en gång, den här gången på sportsedanen Giulia, och man har nu tillkännagivit priserna. Den sparsamt lagda rekommenderas att sätta sig ner, för grundpriset ligger på hela 175 000 euro. Översatt till ren svenska blir det nästan 1,9 miljoner kronor. För den extrabantade GTAm-versionen får man lägga ut drygt 50 000 kronor ytterligare.

Vad får man då i denna supersedan som motiverar att priset närmast ligger på superbilsnivå? För det första får man mer pulver under huven jämfört med den mer alldagliga prestandamodellen Quadrifoglio – 540 hästkrafter jämfört med 510. Man får även en vinge som skulle passa på en Mitsubishi Evo och 50 millimeter bredare spårvidd både fram och bak. Som namnet antyder har man även sparat in på vikten, särskilt i GTAm-versionen där man har bytt baksätet mot en rullbåge för en samlad besparing på hela 100 kilo. Som grädde på moset kan den med smak för nostalgi välja mellan tre färgteman inspirerade av några av Alfas mest ikoniska racingbilar, men då ska man vara en väldigt hängiven alfista.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.