Vid lanseringen var McLaren F1 den snabbaste bilen i världen och är med bara 106 exemplar byggda en av de mest åtråvärda bilarna någonsin. 28 av dessa 106 är i form av racingversionen GTR, och endast tio av dessa är av den så kallade Longtail-versionen som utvecklades för 1997 års säsong. Nu finns det ett exemplar av dessa till salu hos Tom Hartley JNR i England. Det är inte heller vilken F1 GTR Longtail som helst det handlar om utan chassinummer #19R – det första exemplaret som byggdes.

Smeknamnet Longtail antyder mycket riktigt att bakpartiet är förlängt, och exemplaret i fråga började sitt liv som prototyp. Den debuterade på Suzuka, tävlade sedan aktivt i Japan och blev efter racingkarriären den första Longtailen att konverteras för gatbruk. Är man galen nog kan man alltså faktiskt köra den till vardags. Jobbet utfördes av Lazante och Gordon Murray Design och alla gamla delar har sparats så att framtida ägare har möjligheten att konvertera tillbaka till 100% race-specifikation. 

Motorn är en BMW-V12:a på 6,0 liter som för att klassa in för racing är begränsad till 600 hästkrafter, och denna är kopplad till en sexväxlad sekventiell låda från X-Trac. Vikten låg i originalskick på endast 910 kilo, men efter gatkonverteringen kan vi anta att den nu är lite högre.

Vad säljaren vill ha för denna oerhörda raritet är inget man skyltar med i annonsen, men F1 GTR:er har tidigare betingat uppåt hela 20 miljoner dollar. I dessa tider av pandemiutbrott och skakiga börser är det däremot oerhört svårt att förutspå vart marknaden är på väg. 

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.