Har man ett tomt garage – eller möjligtvis ett garage som är tomt så när som på en massa guldtackor och sedelbuntar – är så klart allt man önskar sig en trevlig sommarbil. För chansen att fynda en sådan är det läge att åka till London vid månadsskiftet mars-april. Då ska nämligen en 16 bilar stor samling gå under klubban vid det ståtliga Somerset House, där auktionsfirman Gooding & Company håller hus. Samlingen, vars äldsta medlem är en Rolls-Royce från 1919, tros bringa in omkring en halv miljard svenska kronor; jag gissar att säljaren sparar ihop till en Ferrari 250 GTO.

I bildgalleriet ovan kan ni se 13 bilar ur samlingen, varav min personliga favorit är den vackert mörkröda Aston Martin DB4 GT Zagato. Denna bil är inte bara en av blott 19 tillverkade, utan också något så förtjusande som en sportbil från sextiotalet. För den får man dock punga ut uppemot hundra miljoner riksdaler, vilket minst sagt begränsar antalet spekulanter.

En mer överkomlig sextiotalist, i form av Lamborghinis allra första personbil, 350 GT, ska också gå under klubban. Genom att vara en sann GT-vagn med frontmonterad V12-motor, kan den knappast betraktas som en typisk Lamborghini. Att den är vacker, särskilt i blått med röd interiör, skulle jag dock vara sen att förneka.

Den för märket mer typiska Miura (som var deras första bil med mittmonterad motor) finns också att buda på. Exemplaret i fråga råkar vara från 1971, men linjerna har givetvis sitt ursprung i det vackra sextiotalet. Just denna bil är dock en Superveloce, vilket innebär att den saknar de för modellen så karaktäristiska ögonfransarna.

Med undantag för ovan nämnd Aston Martin kommer samlingens allra mest uppseendeväckande medlemmar, inte helt oväntat, från Bugatti. Samtliga tre bilar är tillverkade under mellankrigstiden och beräknas dra in stora summor. En 1928 års Type 35C Grand Prix lär få den lindrigaste prislappen, vilket ändå innebär att den blir dyrare än en Chiron. Bakom ratten i den här känner man dock garanterat historiens vingslag; bilens mekanik är renoverad, men som ni ser är exteriören patinerad så det bara sjunger om det!

Därutöver erbjuds gatbilen Type 57S Atalante från 1937 (inte att förväxla med den mer sällsynta Atlantic, som bland annat ingår i Ralph Laurens samling) och grand prix-vagnen Type 59 Sports från 1934. Den senare har ägts av belgiske kung Leopold III (inte han som betraktade ”Fristaten” Kongo som sin privata egendom) och dessförinnan skördat framgångar som tävlingsbil. Under sina tävlingsår ska den ha modifierats mer än någon annan Type 59, vilket givit den smeknamnet Grand-Mère – det vill säga farmor eller mormor på franska.

Att bli ägare till någon av dessa bilar är för de flesta av oss ungefär lika sannolikt som att Mikael Persbrandt skulle bli helgonförklarad, men man kan ju alltid drömma. Är du som läser detta innehavare av det garage jag beskrev i inledningen? Sikta in dig på den blåa Lamborghinin, och njut av min avundsjuka! Har du inte fem miljoner över till en bil kan du alltid investera i billiga indexfonder och fortsätta följa med oss på Högsta Växeln på våra äventyr!

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.