Aston Martin har haft det knackigt ekonomiskt en längre tid nu. Nya Vantage har inte sålt i takt med produktionen vilket har lett till ett stort antal vagnar i lager. Dessutom har man gjort stora investeringar i förberedelse för produktionsstarten av nya SUV:en DBX, men leveranserna av denna börjar inte förrän i sommar. Kort och gott höll man på att få slut på pengar. Nu har kanadensaren Lawrence Stroll kommit till undsättning med ett tillskott på 182 miljoner pund och tar i samma veva även över ordförandeposten i bolaget. Man kommer även att ta in ytterligare 318 miljoner pund genom en nyemission av aktier.

Stroll har gjort sina pengar inom modeindustrin, men är i bilvärlden även känd som ägare av F1-stallet Racing Point som nästa år byter namn till Aston Martin Racing. Det massiva tillskottet av kapital till trots är allt emellertid inte frid och fröjd, utan man har ändå tvingats skjuta upp lanseringen av bland annat el-SUV:en Lagonda, el-versionen av Rapide och nya mittmotorbilen Vanquish. Hyperbilen Valkyrie är däremot fortfarande på banan för leveranser i höst, och hybriden Valhalla väntas komma ut 2022. Att Aston överlever är onekligen goda nyheter, och vi får hoppas att Stroll är lika bra på att sälja bilar som han är på att sälja kläder.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.