Plötsligt händer det, som de säger på Trisslotts-reklamerna. Under flera års tid har jag förespråkat att nästa trend inom sportbilsvärlden kommer att vara upphöjda, fyrhjulsdrivna varianter av populära modeller som Porsche 911, Lamborghini Huracán och Mazda MX-5 – och nu verkar det som att jag kanske får rätt. Det hela började med att Lamborghini presenterade en allroadifierad (lägg detta ord på minnet, du kommer att höra det igen) prototyp av Huracán kallad Sterrato. Förutom ett gäng fräsiga lampor och rejäla däck fick den rallyinspirerade prototypen höjd markfrigång, plastiga nederkanter runtom och hasplåtar. Precis den behandling som Audi ger sina Allroad-modeller gav alltså Lamborghini en Huracán. För några dagar sedan presenterade Alpine en liknande variant av sin A110, och fler lär följa efter.

Innan denna text fortsätter vill jag poängtera att jag inte pratar om renodlade SUV-modeller som fått en sportbilsbehandling, som Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio och Porsche Cayenne Turbo. Det som jag syftar på är snarare det omvända receptet – en sportbil som fått en SUV-behandling. Det jag söker är alltså inte något praktiskt med fyra dörrar och ett baksäte.

Varför är då denna allroadifiering en så bra idé? I mina ögon finns det tre bakomliggande orsaker. För det första älskar folk SUV:ar. Jag behöver knappast nämna hur extremt detta segment fortfarande ökar, både när det gäller lyxbilar och mer vardagliga modeller. För det andra är designen oerhört kaxig. Genom att kombinera den maffiga framtoningen av en äkta amerikansk pick-up med de läckra linjerna hos en sportbil som Porsche 911 skapas något helt nytt som, förvånansvärt nog, är ganska tilltalande. Titta bara på bilderna ovan! Avslutningsvis finns det praktiska hänsynstaganden, som för mig personligen skulle vara det starkaste köpargumentet. Den som levt med en låg sportbil vet hur jobbigt det kan vara att ständigt behöva fundera på om man kan komma över det där fartguppet, om man verkligen vågar köra de där sista hundra metrarna genom skogen fram till stugan eller om dörren kommer att slå in i den där höga trottoarkanten när man parkerar på gatan.

Min gissning är att den första i en lång rad av modeller av ovan önskat slag kommer att presenteras inom två år, och att det blir något av Volkswagen-koncernens varumärken som först presenterar en produktionbil (troligen Porsche eller Lamborghini). Kanske blir det en 911X, eller en färdigutvecklad variant av Huracán Sterrato?

Oavsett vem som släpper den första allroadifierade sportbilen – kom ihåg var ni läste det först!