Den av alla nördar högt aktade Ford Mustang Bullitt är i och med 2020 inne på sitt tredje och sista modellår, för den här gången. Sist vi såg den vita duken-inspirerade specialmodellen – i form av den femte generationens Mustang – erbjöds den under två års tid, och dessförinnan – alltså den fjärde generationen – endast för modellår 2001. Ett år efter att den försvunnit, alltså 2003, fylldes tomrummet av prestandamodellen Mach 1. Ska man tro ryktena, tyder spionbilderna nedan på att historien är på väg att upprepa sig.

Att detta vore en ny modell för att fylla tomrummet mellan GT och GT350 känns rimligt. Detta i och med att den vanliga GT tillika GT350 båda uppdaterats ganska nyligen, samt att Shelby GT500 – som vi nyligen provkörde i Los Angeles – är ny i sin helhet.

Bilderna ovan talar knappast emot att det är en modell för utrymmet mellan GT och GT350. Att döma av det vi kan se pekar åtminstone designen däråt. Bilen ser inte lika aggressiv ut som GT350, som till exempel har en väldigt lågt hängande främre stötfångare, eller spoiler. Däremot finner man att grillen är uppdelad på samma sätt som i dagens mer potenta Mustanger, och det – relativt Bullitt – aggressiva formspråket fortsätter längre bak.

Fälgarna är större och sportigare än på Bullitt, och de med röda ok försedda Brembo-bromsarna som huserar därinnanför är tveklöst större än Bullitts dito. Mellan hjulen fortsätter temat från fronten, med kjolar av det slag som presidenten av Amerikas förenta stater föredrar att se sin dotter i.

I bakänden finner vi slutligen fyra utblås, som utan tvekan delar på en uppsättning cylindrar som till antalet uppgår till det dubbla. Spoilern på bakluckan ser ut som på GT350, medan diffusorn har en mer triangelbetonad utformning.

Att namnet skulle bli Mach 1 kanske, avslutningsvis, skulle kunna lindra lite av den smärta som orsakades somliga av att Fords kommande elbil fick sitt namn av deras ikoniska muskelbil. Dessutom skulle det göra att filmbiljaktsfanatiker som en annan inte måste sörja; en ansiktslyft Mach 1 i gult spelade ju nämligen rollen som Eleanor i originalfilmatiseringen av Gone in 60 Seconds, från 1974.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.