Ett militärfordon tänkt för öken i mellanöstern konverterat för att brukas på gatorna av Los Angeles. Ja, när Hummer H1 lanserades år 1992 var den ett bilburet förkroppsligande av amerikanskt överflöd och optimism. Att den var bred som en oljetanker, hade fullkomligt minimala innerutrymmen och acceleration som den nordamerikanska kontinentalplattan – och därmed var fullkomligt hopplös som vardagsbil – hindrade att den blev en försäljningssuccé. När finanskrisen slog till var sagan emellertid slut. Optimismen var som bortblåst, och även om H2- och H3-modellerna var långt mer praktiska än H1 verkade de ändå hopplöst extravaganta och slösaktiga. 2010 gick Hummer i graven, men om man ska tro The Wall Street Journal är märket nu på väg tillbaka.

Till skillnad från originalet är det dock ingen bensinslukare med rötter i det militära och en omåttlig bränsletörst vi har att vänta, utan nya Hummer ska bli galjonsfiguren för GMC Trucks framtida satsning på eldrift. Att denna totalsvängning mot hållbarhet är tänkt att locka miljömuppar är emellertid inte särskilt troligt, utan det handlar nog snarare om att locka över traditionella, ofta ganska konservativa pickup-köpare till eldriften med ett häftigt, militärinspirerat utseende. Konceptet är tänkt att visas på nästa Super Bowl – amerikansk fotbolls-finalen som blivit ett av de viktigaste reklamtillfällena för Amerikas biltillverkare – och ska presenteras av basketstjärnan LeBron James. Den självklara konkurrenten är Tesla Cybertuck, vars produktionsstart är planerad till slutet av 2021. Teslas har emellertid en historia av att bli sena till produktion, så det blir intressant att se vem som blir först ut på marknaden.

KÄLLAThe Wall Street Journal
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.