Den kunde ha blivit en framgångssaga i stil med Tesla, men något gick fel längs vägen. Idag är de få Fisker Karma som byggdes föräldralösa rariteter som oftast står osålda hos en rad bilhandlare. Ska man våga sig på en snabb analys är huvudanledningarna två: Henrik Fisker och kompani var underfinansierade – och hade för bråttom.

Ingen tvivlar väl på att konceptet i sig var en höjdare, och hade kunnat bli en stor succé om man bara haft tålamod och pengar nog att testa bilen ordentligt innan man startade produktionen. Visserligen tog det tre år från det att man visade konceptet i Detroit 2008 till produktionen startade 2011, men under tiden hade man haft problem att ens få de 70 testbilarna klara. 

Redan I november 2008 kontrakterades finska Valmet för att tillverka bilen och på Parissalongen 2010 visades det man kallade för en “färdig” produktionsbil. Trots det dröjde det över ett år innan de första kunderna fick sina bilar, exemplar som genast drabbades av problem och en rad återkallelser. 

Men med lite perspektiv på det hela var det kanske inte så konstigt med en så framstressad produkt. En av huvudanledningarna till brådskan var att Fisker 2010 fick ett generöst villkorat “miljöstöd” på cirka 4,5 miljoner kronor från det amerikanska energidepartementet. Ett bidrag som dock förutsatte att Fisker höll sig till den förutbestämda tidtabellen, något som visade sig kämpigt. 

När sedan den enda batterileverantören man hade, A123 Systems från Michigan som också levde på statliga subventioner, i två omgångar tvingades återkalla de batteripaket man försett Fisker med tog pengarna slut och A123 begärde sig i konkurs i oktober 2012. De flesta problemen handlade om att batterierna var dåligt isolerade och att flera Fiskerbilar tog eld när det trängde in fukt. A123 drog med Fisker i fallet och året efter gick även de i konkurs efter att inte ha byggt bilar på ett tag.

Idag känns kanske konceptet lite gammaldags men när Karma visades för åtta år sedan häpnade världen. En eldriven, superdesignad lyxbil som både kunde laddas direkt och ladda sig själv under färd med hjälp av en bensinmotor var inget vi sett förr. Enligt certifieringen skulle den med sina batterier på 20,1 kWh klara att köra på el i 51 kilometer och med hjälp av ben- sinmotorn nå 370 km. Med facit i hand känns dock valet av en törstig tvåliters turbomaskin från GM, för övrigt samma som satt i bland annat Opel GT, som ett ovanligt dumt val. Den gjorde att 2,4-tonsbilen drog i stort sett lika mycket som en vanlig bensinbil – hela 1,2 liter per mil – när man hade maskinen igång för att ladda.

Varför valde man då den lösningen? Det är svårt att få några officiella förklaringar, men ska vi tro på rykten handlar det om att GM och A123 redan hade det tekniska konceptet på gång, men då för ett militärfordonsprojekt som skrotats. 

Idag är det svårt att få fram några vettiga uppgifter om driftsäkerheten hos de få bilar som rullar, men enligt amerikanska källor fungerar de någorlunda. Speciellt om man kopplar bort batterierna och bara kör bensinmotorn och låter den driva generatorn som då direkt förser de två elmotorerna baktill med ström. 

De flesta problem som rapporterats är av elektronisk art. Först och främst handlar det om styrsystemet som ska koppla mellan batteri- och direktdrift. Men även när det gäller övrig elektronik drabbas många bilar av olika störningar, även det förmodligen en följd av brister i utvecklingen. 

Många exemplar står som sagt hos handlare. På Blocket fanns i skrivande stund hela fem Fisker Karma i prislägen från 450 000 till 659 000 kronor. På mobile.de i Tyskland hittar vi ett 50-tal bilar från 40 000 euro och ingen verkar riktigt veta hur marknaden för bilarna kommer att utvecklas. Reservdelar kan vara ett problem, men GM-motorn är inte svår att sköta och det elektriska verkar inte särskilt komplicerat. Frågetecknet är som sagt elektroniken. 

Kanske är lösningen den omstart som projektet sägs ha fått nyligen. Efter A123-konkursen tog kinesiska Wanxiang över batteritillverkaren och även Fisker Automotive. Med det nya bolaget Karma Automotive baserat i Costa Mesa, Kalifornien har man just aviserat en ny serie Karmabilar med tillnamnet Revero. En bil som är en marginellt uppdaterad Fisker Karma och den första kundbilen lär just vara levererad! Läs mer på www.karmaautomotive.com 

Till skillnad mot den finskbyggda förebilden ska Karma Revero också tillverkas i Kalifornien och planerna är att göra 3 000 exemplar. Därefter hoppas man kunna lansera en egen hypermodern konstruktion som ersättning. 

Sedan har Bob Lutz och några kollegor börjat förse Karmabilar med Cheva V8:or under namnet VLF Destino och även Henrik Fisker är på gång igen, nu med “Fisker Inc.”. 

Teslas framgångar inspirerar … 

Text av Robert Petersson – Ursprungligen publicerat i Gran Turismo Magazine nr.10 2016

Resultatet av Högsta Växelns senaste samarbete. Gran Turismo är ett kvalitetsmagasin som skriver mycket om klassiska bilar, något som har saknats i mångt och mycket på vår hemsida. Nu blir det ändring på detta.