Toyota Yaris placeras ofta i kategorin pensionärsbilar och är en favorit bland de miljömedvetna – fram tills nu. Japanerna har äntligen avtäckt nya GR Yaris, en tvådörrars hot hatch tilltänkt för rally-fantaster.

GR Yaris utrustas nämligen med en 1,6-liter, 3-cylindrig turbomotor som spottar ut 257 starka hästkrafter och efterlever reglerna för R5-bilar i rallysammanhang. Även chassit är förstärkt för de som ämnar bege sig ut i skogen, och den helt nya lättvikts-karossen sitter 91mm lägre än dess upphovsmodell.

Toyota själva menar att 0–100 km/h avklaras på cirka 5,5 sekunder, och att toppfarten är 230 km/h. Sådana hastigheter kräver givetvis potenta bromsar, varför bilen i standardutförande levereras med 18-tums-hjul och racingröda bromsok i storlek large. Som tillval erbjuds även differentialbromsar av Torsen-typ till fram- och bakhjulen, vilket tillåter för aggressiv körning även på de mest krävande underlagen. Det ryktas dessutom om att bilen kan levereras med skyddsbur från fabrik, vilket vore särskilt välkommet om man försöker framkalla sin inre Colin McRae.

GR Yaris är självfallet fyrhjulsdriven, i sann rally-anda, men föraren tillåts skruva på kraftfördelningsration mellan bak- och framhjulen enligt eget behag. I sport-läge skickar motorn hela 70% av dess kraft till bakhjulen, något som i symbios med en sex-växlad manuell låda utlovar glädjefyllda stunder.

Toyotas nytillskott är alltså en ytterst potent småbils-racer med häftig design. Huruvida modellen lyckas konkurrera med klassledande bilar så som Honda Civic Type R och Renault Megane RS återstår emellertid att se. Priset, vilket troligtvis kommer att vara en avgörande faktor för dess marknadspenetration, är dessvärre ännu inte offentliggjort.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.