Biltokar världen över tappade hakan när Ferrari visade upp sina nya Ferrari Monza SP1 respektive SP2, en nyhet vi på Högsta Växeln rapporterade om i september förrförra året. Ungefär ett år senare avslöjade McLaren att också de hade ambitionen att bygga ett strikt taklöst fartmonster, i knappt fyrahundra exemplar. Vill man ha en britt enligt samma recept, men inte löpa lika stor risk att köra en likadan bil som grannen, ska man vända sig till Aston Martin. De ska nämligen bygga 88 exemplar av något de, enkelt nog, valt att kalla sin V12 Speedster.

En av förebilderna är modellen DBR1, med vilken man år 1959 lyckades med bedriften att ta hem både 24-timmarsloppet i Le Mans och Nürburgring 1 000 kilometer. Aston Martin menar att de dessutom låtit sig inspireras av konceptbilen CC100, som man tog fram 2013 för att fira märkets då 100-åriga historia.

Bor man som en av de lyckliga köparna i Amerikas förenta stater får man be till bilguden att myndigheterna låter V12 Speedster bli gatlaglig, något exempelvis Ferraris Monza-modeller inte blev. Bilen lär förvisso vara en dröm att köra på bana, men givet möjligheten att insupa den omgivande atmosfären vore det en närmast oförlåtlig synd att inte kunna dra på sig skinnmössan, ta med en kaffetermos och sticka ut för att riva upp höstlöv en brittsommardag.

V12 Speedster kommer att utrustas med samma 5,2-liters dubbelturbo-V12:a man finner i DB11 och DBS Superleggera, och effektuttaget ligger på jämna 700 hästkrafter. Våra erfarenheter av motorn, från den takbestyckade DBS Superleggera, säger oss att en tur med V12 Speedster lär bli en ljudupplevelse som heter duga. Hade det inte varit för överladdningen hade bilen antagligen behövt säljas med ett par hörselkåpor.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.