Vi har tidigare rapporterat om hur Aston Martin bejakar sitt luftfartsarv genom att bland annat erbjuda en specialmodell på temat Concorde. Ni vet, överljudsplanet som likt Aston Martins utbud av bilar lockade till sig chefer med löner lika höga som deras förmodade hörnkontor på Manhattan, dit de hade för bråttom för att flyga med ett ruttet gammalt Boeing 747-plan. Likt en Q-branch-kittad Aston i händerna på Storbritanniens främsta beskyddare hade den tyvärr också en tendens att fara i diket – något som är än mindre acceptabelt när det kommer till jetflygplan än bilar, och som ihop med att svarta siffror förblev en främmande företeelse ledde till att Concorde gjorde sin sista flygning år 2003.

För den som vill flyga med klass kommer jag därför nu med goda nyheter; vare sig de har turen att ratta en sportbil ur den brittiska biltillverkarens Wings-serie eller inte, kommer ett okänt antal individer snart att kunna susa omkring i en flygande Aston Martin. Eller rättare sagt en Airbus ACH130 Aston Martin Edition – alltså en helikopter.

Detta är därmed den första luftfarkosten som den i december tillkännagivna duon Airbus och Aston Martin Lagonda visar upp. Det som gör den speciell är fyra kombinationer av exteriörkulörer, vilka bland annat kan bestå av den äventyrsklingande färgen Skyfall Silver och den bränt gummi-doftande dito Stirling Green.

Merparten av förändringarna har dock ägt rum på insidan, där passagerarna kommer att kunna njuta av läder och lyx som anstår en fyrhjulig kontinentkryssare av brittiskt snitt. Materialen är desamma som erbjuds i Aston Martins bilar, och vissa estetiska detaljer känns igen. Brogue-perforeringen från ryggstödet i DB11 är en sådan komponent, och därutöver förses dörrsidorna med läder i syfte att bli lika härliga att vidröra som de i ovan nämnd bil.

Huruvida sätena dessutom blir värmande, ventilerande och masserande, som i lyxigare bilar, framgår inte. Det är kanske möjligt att sådant kan hänga med, eftersom Airbus-helikoptern likt sin fyrhjuliga släkting genom giftermål inte är den lättaste av sitt slag, men jag förhåller mig tveksam. När jag och Tobias var i Linköping för att bekanta oss med den jämförelsevis lätta Bell 505 – som lyxinretts av Mecaer Aviation Group med inspiration från bilvärlden – erfor vi nämligen att säteslädret inte var perforerat av andra än estetiska skäl.

Att undvika tung utrustning är nämligen, föga förvånande, högrelevant när man vill att något ska kunna lyfta från marken. Än mer än om man, som i bilvärlden, blott är ute efter väghållning och acceleration i kontakt med jordens yta.

Inget nämns om priset, men med tanke på kombinationen av helikopter och Aston Martin lär det handla om en sedelbunt man inte klättrar över utan att ta hjälp av en Airbus ACH130. Kommer den i framtiden att förses med låtsaskulsprutor och missiler, som en viss Aston Martin DB5? Knappast, med tanke på ovan viktresonemang.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.