När vi provkörde nya generationen Ford Focus i Nice förra året frågade jag en av Fords ingenjörer när nästa generations Focus RS skulle komma. Svaret blev förvånande – enligt ingenjören fanns inga planer på att bygga en ny RS. Mycket tyder dock på att detta uttalande inte riktigt var helt sant. Varför skulle Ford inte bygga en ny Focus RS? Den förra generationen såldes i snabbare takt än vad Ford kunde bygga bilar, och om någon skulle ha svårt att säga nej till gratis pengar så vore det nog Ford.

Föga förvånande ser det just nu ut som att det ändå blir en ny Focus RS. Enligt den brittiska publikationen Car Magazine är nämligen Ford just nu i slutskedet av utvecklingen av en ny modell – och den här gången ser det ut som att det blir elektrifiering. Enligt Car Magazine ska nya Focus RS dels få ett 48-volts system integrerat i startmotorn för att på så sätt kunna spara lite bränsle och fylla i vridmomentsfallet på låga varv, och dels en kraftigare elmotor på bakaxeln. Tillsammans med en förbränningsmotor ska bilen kunna pumpa ut över 400 frustande hästkrafter till alla fyra hjul.

Det mest intressanta är den kraftigare elmotorn på bakaxeln. Det aktuella systemet, som liknar det i Toyota RAV-4, kallas GKN eTwinsterX och är i grund och botten en genväg för att uppnå fyrhjulsdrift utan att behöva dra en axel hela vägen från motorn i fram till bakhjulen. Om Car Magazines uppgifter stämmer betyder detta alltså att nya Focus RS endast kommer att driva bakhjulen med elektrisk kraft samtidigt som framhjulen drivs genom en reviderad variant av den tidigare generationens 2,3-liters turbofyra.

Teknik i all ära, men kommer eTwinster-systemet att räcka för att ge kommande Focus RS förmågan att drifta på samma sätt som sin föregångare? Vi på Högsta Växeln hoppas det i vart fall.