Tro det eller ej, men Jaguar F-Type har faktiskt hunnit bli nästan åtta år gammal. En tysk biltillverkare hade hunnit med ett eller två facelifts och kanske till och med lanserat en efterföljare vid det här laget, men i England tar man det lite lugnare. Bilen fick förvisso ett mindre facelift för några år sedan, och diverse drivlinemässiga nyheter – som manuell växellåda för de mindre motorerna och fyrhjulsdrift för V8:orna – under årens lopp, men på det stora hela har det inte hänt mycket. Detta beror nog mycket på att bilen var så rackarns snygg och lyckad från början, men nu har den till slut fått ett rejält facelift och resultatet ser ni nedan.

Den stora nyheten designmässigt är fronten, som nu har begåvats med smala, horisontella strålkastare som är monterade mycket lägre än tidigare. Även luftintagen under strålkastarna är nya, och grillen har blivit av med den klumpiga hållaren för regplåten. Resten av exteriören är dock i stort sett orörd, och förutom en större MMI-skärm och ett helt digitalt instrumenthus har det inte hänt mycket med inredningen heller.

Utöver designuppdateringarna är den stora nyheten att man har rensat lite bland drivlinorna, och F-Type kommer inte längre att erbjudas med varken V6 eller manuell låda. Valet kommer istället att stå mellan samma turbofyra på 300 hästar som i dagens F-Type, och två kompressormatade V8:or. Den svagare av dessa bjuder på 450 hästar och erbjuds med både bak- eller fyrhjulsdrift, medan R-modellen nu får drivlina och chassi från utgående SVR. Det betyder 575 hästar och fyrhjulsdrift. Någon ny SVR är det dock ännu inte tal om, men det kommer nog i sinom tid – vi väntar ivrigt.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.