Ford är ett märke som är känt för att ha ett otroligt brett modellutbud, med allt från motsatsen till intressanta småbilar till Le Mans-dugliga superbilar. Samtidigt tenderar deras modeller att vara relativt konventionella och riskfria. Nu har dock Ford gjort något som inte bara breddar modellprogrammet ytterligare utan också innebär ett stort steg för märket i termer av förnyelse. Det har länge florerat rykten om en Mustang-crossover och nu är den äntligen officiell. Vi tog oss hela vägen till Los Angeles för att närvara på premiärvisningen av Ford Mustang Mach-E. Och nämnde jag att den är helt eldriven?

Låt oss börja med att adressera elefanten i rummet; en eldriven Mustang-SUV? Visst låter det knasigt? Ja, namnet är tveklöst den största risken som Ford tar med den här bilen och jag kan inte låta bli att undra varför de inte bara kallade den för Mach-E. Men när jag ställde den frågan till Fords Europa-chef Stuart Rowley fick jag snabbt svar på tal. Med Mustang Mach-E vill Ford sticka ut så mycket det går i en marknad som blir mer mättad för varje år som går, och den mest effektiva metoden är enligt dem att langa fram ett av bilvärldens mest ikoniska namn. Förhoppningsvis hjälper detta snarare än stjälper, särskilt i USA där Mustang nästan har ett religionslikt följande.

Vad är nytt?
– Helt ny modell byggd från botten upp som en elbil.
– Världens första Mustang-crossover.
– En anledning för Tesla att vara oroliga.

Ford investerar 11 miljarder dollar i elektrifiering fram till år 2022, och Mach-E blir först ut som renodlad, från botten byggd elbil, och visst syns det på designen att det är en elbil (möjligtvis med undantag för GT-varianten som får en mer konventionell ”grill”). Samtidigt återfinner man naturligtvis också en hel del Mustang-element såsom Fastback-taklinjen och de klassiska baklyktorna i något mer modern tappning. Jag avskyr SUV-coupéer men Mach-E ser lägre ut än den faktiskt är tack vare att den övre delen av taket är svartmålat vilket skapar illusionen av en slankare profil. Jag skulle inte kalla Mach-E för snygg, men den sticker ut samtidigt som den behåller Mustang-profilen vilket är precis vad Ford ville åstadkomma.

Det är dock invändigt som de största visuella skillnaderna syns. Borta är ratten med så mycket knappar att den skulle kunna misstas för en kontrollpanel på ett kärnkraftverk, och mittkonsolen domineras av en 16-tums pekskärm med ett manuellt volymvred. Ford har använt det faktum att de väntat något med att introducera sin första riktiga elbil till sin fördel och sett sig om för att fånga inspiration hos konkurrenterna. Den digitala instrumentpanelen liknar BMW i3, den stora skärmen och gränssnittet påminner om Tesla, och volymvredet liknar Range Rover, om än med något mer begränsad funktionalitet.

Infotainmentsystemet är helt nytt och integrerar en rad smartphone-lika funktioner såsom appar och en röstassistent som faktiskt ska fungera (till skillnad från typ alla andra på marknaden). Gränssnittet är riktigt snyggt och i huvudsak logiskt, men animationerna är än så länge smärtsamt långsamma, så till den grad att jag inte skulle vilja använda det när jag kör. Bilens mjukvara kan dock uppdateras trådlöst, och systemet vi fick testa satt i en prototypbil. Den slutgiltiga produkten kommer säkerligen att vara snabbare.

Batterialternativ:
– RWD Standard Range 75,7 kWh (450 km WLTP)
– RWD Extended Range 98,8 kWh (600 km WLTP)
– AWD Standard Range 75,7 kWh (420 km WLTP)
– AWD Extended Range 98,8 kWh (540 km WLTP)

Plattformen som Mach-E bygger på är i grunden bakhjulsdriven, men den kan utrustas med en oberoende mindre elmotor som driver framhjulen för att åstadkomma fyrhjulsdrift. Beroende på vilken variant man väljer tar bilen sig från 0-100 km/h på 3,5-5,5 sekunder vilket utan tvekan är bra. Räckvidden imponerar ännu mer, 450-600 km enligt standardcykeln WLTP beroende på vilken batteristorlek man väljer, vad den klarar av i verkligheten återstår att se. Riktig enpedalskörning är också möjligt vilket gläder mig, och lite senare kommer bilen att uppdateras med ett autopilotsystem. Mustang Mach-E framstår alltså som en genuint bra elbil som tickar alla boxar, samtidigt som den inte tillför något nytt eller revolutionerande i termer av teknik eller funktionalitet.

Vi fick också möjligheten att göra en kortare medåkning i en av prototypbilarna. Ford har byggt in ett ”motorljud” (som är avstängningsbart), vilket låter relativt mörkt och muskulöst utan att ta över för mycket. Jag gillar det. Bilen har fin kurvhållning, men det märks också att den väger en bra bit över två ton. Fjädringen är något hårdare satt och vridmomentet är omedelbart, oavsett vilken hastighet man råkar färdas i. Baksätet är också slående rymligt, särskilt takhöjden som är mer än vad jag som är närmare två meter lång behöver.

Det är kul att se att Ford tar lite risker och levererar en bil som både sticker ut och känns modern. Den gör exakt allt som man förväntar sig av en elbil år 2019 samtidigt som den inte gör något av det annorlunda, bortsett från att bära Mustang-märket. De svenska priserna är ännu inte satta, men i Norge kostar bilen från 412 000 norska kronor, med leverans om ett år. Bilen sålde för övrigt 1 400 exemplar de första 14 timmarna den var tillgänglig i Norge. Det får man ändå erkänna är ett gott mottagande och ett kvitto på att Ford har gjort stora framsteg med nya Mustang Mach-E. Detta är ju trots allt en av de första riktiga konkurrenterna till Tesla sett till pris och räckvidd. Jag ser fram emot att få köra den, särskilt GT-versionen. Ford har ju trots allt ett fläckfritt track-record när det kommer till att bygga prestanda-varianter av sina vanliga bilar.

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.