Maserati är en av de supergamla biltillverkare som förvisso finns kvar, men vars identitet har skiftat en aning under årens lopp. Namnet representerar för många exklusiva GT-vagnar och tävlingsbilar, men man har också spottat ur sig oljekrisbilar med liten cylindervolym. För närvarande har man tre modeller med fler än två dörrar. En av dem är SUV:en Levante, som vi gillar skarpt. De över ett decennium gamla GranTurismo respektive GranCabrio väntas snart försvinna, och frågan är vad de ska ersättas av. Det som följer nedan indikerar att man inte bara tänker förnya GT-receptet, utan även ta fram en mindre sportbil med motorn i mitten.

Det ni ser ovan tycks vara en Alfa Romeo 4C som en sexåring med Guy Fieris känsla för estetik pimpat i Need for Speed. Bilderna är tagna av Maserati själva, och faktum är att det sannolikt till stor del är en 4C vi tittar på; den lilla sport-Alfan byggs trots allt i fabriken man skymtar i bakgrunden. Detta är nämligen en så kallad mula, en bil som inte är i närheten av något som kommer att erbjudas på marknaden, utan vars syfte är att testa en särskild komponent.

I det här fallet är komponenten i fråga en ny drivlina, utvecklad av Maserati själva, som man planerar att använda i en kommande sportbil. Bara tre gånger tidigare har Maserati tagit fram en gatbil med mittmonterad motor, varav en var den oförglömliga Ferrari Enzo-släktingen MC12. Den nya bilen kan dock knappast väntas ha något gemensamt med LaFerrari – inte minst med tanke på att Ferrari inte längre tillhör samma koncern.

Faktum är att Maserati talar om den egenutvecklade drivlinan i denna mula som förfadern till en kommande Maserati-exklusiv motorfamilj. Är det denna motor vi hör i den mystiska ”Modena, May 2020”-video, som Maserati lade upp på sina sociala mediekanaler för en vecka sedan? Jag hoppas att så är fallet, för det skulle betyda att skönsjungande V8-motorer med treudd, inte än på ett bra tag, kommer att höra det förflutna till.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.