BMW har Alpina, Mercedes-Benz har Brabus och Porsche har RUF. Ja det har länge varit populärt bland välbärgade bilentusiaster i jakt på något alldeles extra att beställa sina lyxbilar via fristående vagnmakare. Det arbete man får gjort innefattar dels handgjorda inredningar och diskreta utseendemässiga modifikationer, men framför allt uppskruvad prestanda.

Elbilens intåg på premiummarknaden har dock gett upphov till ett antal frågor på den punkten. Företagen kommer självklart fortfarande kunna sätta sin egen prägel på exteriör, inredning och chassi. Men går det verkligen att trimma elbilar pålitligt, och har dessa företag i så fall den expertis som krävs? Nu ger Jaguar-trimmarna Lister svar på tal med sin nya SUV-E Concept – en trimmad version av Jaguar I-Pace. Namnet må riskera att ytterligare förvirra folk som blandar ihop elbilen med sitt mer traditionella syskon E-Pace, men bilen ser onekligen aptitlig ut.

Att riva ner motorn i sina beståndsdelar och bygga upp den från grunden med bättre komponenter brukar vara steg nummer ett för de gamla trimföretagen. Här har man emellertid inte haft den möjligheten och drivlinans modifikationer är därför begränsade till vässad programvara.

Kombinerat med en viktbesparing på 100 kg tack vare karosspaneler i kolfiber sörjer denna för en 0–100-tid på bara 4,0 sekunder – nästan en sekund snabbare än original. Några exakta effektuppgifter är dock inte angivet, och hur den mer aggressiva programvaran påverkar räckvidden och batteriets livslängd återstår att se. Utöver detta har man även monterat lägre fjädring och större fälgar. Bakom dessa gömmer sig biffiga keramiska bromsar och interiört erbjuds nappaläder i 60 olika kulörer – allt efter kundens önskemål.

Grundpriset för Lister SUV-E ligger på 125 000 pund, motsvarande drygt 1,5 miljoner kronor, men kan säkerligen trissas upp ordentligt om man börjar fingra på den långa tillvalslistan.

 

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.