I våras indikerade amerikanska Fisker att de skulle ta upp kampen med Tesla genom att lansera en överkomlig el-SUV. Linus kallade den för enkelhetens skull Fisker 1, men nu vet vi mer. Företaget har nu nämligen delat med sig av fler detaljer till oss på Högsta Växeln. För det första kommer modellen att heta Ocean, och för det andra gör den redan nu anspråk på att leva upp till ett sådant namn. Fisker menar nämligen att de i och med denna modell blir den första bilproducenten som tar ansvar för sin produkts miljöpåverkan, från ax till limpa. Kommer Fisker att kunna få Greta Thunberg att överge seglandet till förmån för bilismen?

Det Kalifornien-baserade företaget, med BMW Z8:s designer Henrik Fisker i spetsen, har alltså fått nog av att elbilsproducenter låtsas som att deras produkter är mer miljövänliga än de i själva verket är. Beroende på var man bor är det inte ovanligt att de drivs av kolkrafts-el, som används för att ladda upp tämligen miljöbelastande litiumjonbatterier. Tack vare premium-positionering tenderar deras interiörer dessutom att vara belamrade med läder, på både atmosfärens och stackars Rosas bekostnad.

För att bemöta problemen kommer Fisker Ocean att producera sin egen el med hjälp av ett solcellstak, likt det som gamla Fisker Karma hade fast med aningen uppskruvade ambitioner. Enligt pressmeddelandet ska nämligen Oceans solcellstak årligen kunna producera nog med energi för att driva bilen 160 mil; uppskattningen har med största sannolikhet ej gjorts med svenska väderförhållanden i åtanke.

Oavsett var man vill ratta sin el-SUV kommer man dock att kunna stoltsera med en grön interiör, oavsett vilken färg man beställer den i. Golvmattorna ska exempelvis tillverkas utav gamla fiskenät som man (på hälsingemål) Fisker upp ur vattnet. Interiören i övrigt kommer att bestå av vegansk hårdplast – produktionen av vilken enligt uppgift inte ska släppa ut en massa luftfördärvande kolhaltiga ämnen – och vad de kallar ekomocka – bestående av gamla träningskläder och vattenflaskor.

Optimeringsarbetet slutar dock inte där, utan för att göra det mesta av den 464 centimeter långa karossen har mycket av tekniken pusslats ihop tätt under en huv som inte går att öppna. Detta säkerställer inte bara goda intäkter vid varje servicetillfälle, utan leder också till bättre innerutrymmen. Huruvida bilen blir spatiös nog för att ersätta MP-språkröret Isabella Lövins pickup återstår att se.

Beträffande priset vet vi i nuläget inte mer än de tidigare spekulationer som pekat åt ungefär 400 000 kronor. Mer information får vi den 27:e november i samband med att Fisker-appen, med möjlighet till förhandsbokning, släpps. Först den 4:e januari nästa år täcks bilen av fullständigt under ett livesänt evenemang, och vid det laget är det bara två år kvar tills de första kunderna kan vänta sig leverans.

Kommer då Greta att vara en av dessa kunder? Sannolikt inte eftersom Ocean, trots Fiskers arbete med solid state-batterier, kommer att vara utrustad med ett konventionellt litiumjonbatteri med en kapacitet på cirka 80 kilowattimmar. Ett av de gröna elbilsmotståndarnas främsta argument är alltså inte bemött. Dessutom väntas batteriet duga till en räckvidd på max 48 mil, och nästan alla politiska toppmöten är förlagda längre bort än så. Inte för att jag tror att sextonåringen haft tid till att ta tag i det här med övningskörning ännu.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.