Japanska sportbilar är fortfarande heta på marknaden, och om jag skulle avtvingas ett enda köptips i den riktningen skulle jag reflexmässigt svara Mazda RX-8.

Mazdas sista (?) bil med wankelmotor är visserligen tillverkad i närmare 200 000 exemplar och kvalar därmed knappast in bland de ovanligare bilmodellerna – 16 fanns till salu på Blocket i skrivande stund. Men konceptuellt är Mazda RX-8 närmast unik, och formmässigt ett prydligt exempel på vad det nya millenniet kunde bjuda på. 

Det är idag jämna 60 år sedan Felix Wankels innovativa rotationsmotor rullande ut på vägarna i form av en liten udda och öppen NSU, och tio år senare skulle japanska Mazda ansluta med sin fantastiska sportvagn Cosmo med samma skönsjungande lilla snurra (läs mer om den i GT nr 3/17). 

Stora driftsäkerhetsproblem med wankelmotorn ledde till att NSU försvann, medan japanerna oförtrutet jobbade vidare med patentet för att göra det driftsäkert. Mazdas RX-generationer avlöste varandra och medan tekniken förbättrades kunde man aldrig komma runt det faktum att wankelns ventillösa grundkonstruktion (som en tvåtaktsmotor) skapar stora problem med emissioner och överdriven bränsletörst. 

Trots att den sista generationen av RX-8 bara har 1,3 liters kammarvolym och arbetar utan överladdning ligger bränsleförbrukningen i paritet med en stor sexa. Och faktum är att även om driftsäkerheten förbättrades radikalt genom åren, behöver även de senaste motorerna en renovering av tätningar och slitytor efter 15 000 mil, lite beroende på hur ägarna har hanterat den för wankeln så känsliga oljefrågan. Täta oljebyten och en spetsning av bensinen med tvåtaktsolja hjälper till att hålla motorerna täta längre.

Om man ser på ett ägande genom samlandets grumliga glasögon faller dock tillförlitlighetsfrågan i bakgrunden, och fram träder istället bilden av en sant originell bil. 

Upplevelsen av den högvarviga (uppåt 9 000 r/min!) lilla wankelmotorn är förstås central, både i sång och gång, och dess kompakta mått (den är inte mycket större än växellådan) gör RX-8 till en nästan unikt välbalanserad och underhållande körupplevelse. Tyngdpunkten är förmodligen lägre än i någon annan standardbil, och med en körklar vikt på bara drygt 1,3 ton, varav nästan allt tungt är instoppat mellan hjulaxlarna, blir balansen förstklassig. 

Hjulställen är lätta och följsamma, och den elassisterade styrningen filtrerar inte bort närvaron i styrningen för mycket. Det är bara när man lastar bilen full med fyra vuxna den tappar en del av sin spänst och körglädje. Då märks det att motorn är vridmomentsvag i bottenregistret, och chassiavstämningen rätt mjuk. 

Men då har man å andra sidan glädje av en annan av RX-8:ans ovanliga sportvagnskapaciteter – att den är fyrsitsig på riktigt. Är man inte alltför lång (över 180 cm) får man faktiskt plats i baksätet, och dessutom är insteget – tack vare “halvdörren” med självmordsupphängning i bakkant – ganska bekvämt. 

Mången fyrdörrars konceptbil utan mittstolpe har visats på världens bilsalonger, men den Mazda RX-EVOLVE som presenterades 2001 nådde unikt nog hela vägen ut till produktion. Den ansvarige formgivaren var Ikuo Maeda, intressant nog son till Matasaburo Maeda som ritade den fina original-RX-7 i mitten av 1970-talet. Konceptets alla huvuddrag var väl bevarade när RX-8 gick i produktion i februari 2003 för den inhemska marknaden.

Den dåvarande svenske generalagenten Olle Olsson AB i Uppsala beställde modigt 140 exemplar till introduktionsåret 2004, och lyckades trots en väl tilltagen prislapp på nära 400 000 kronor sälja rubbet. Det var en maxutrustad version med den starkare av de två motoralternativen – på 231 istället för 192 hästar – som såldes i Sverige. Det enda tillvalet var GPS-navigation. 

Det är också 04:or som dominerar utbudet här hemma på Blocket, bilar som idag oftast har rullat väl över 10 000 mil och närmar sig en motorrenovering. Nyare bilar är ofta importerade, vilket inte behöver vara något problem om dokumentation finns. En rad olika specialversioner byggdes för olika marknader, främst Japan och USA, med namn som Shinka, Evolve, PZ, Revelation och Nemesis, med det är egentligen bara en av dem som betingar ett rejält merpris, och det är Spirit R. Den byggdes i 1 000 exemplar under modellens sista tillverkningsår 2011–12 med trimmad motor (rödmarkering vid 10 000 varv!), aluminium i dörrar och huv, stora bromsar, uppgraderat chassi och en lyxig och racig interiör. 

Innan dess hade ett ansiktslyft hunnits med 2009, i samband med att modellen försvann från de flesta exportmarknader på grund av att den inte klarade avgaskraven. Köp ett lågmilat exemplar idag och ställ undan. Om tio år framstår dess orginalitet i ett ännu skarpare ljus.

Text av Gunnar Dackevall – Ursprungligen publicerat i Gran Turismo Magazine nr.9 2017

Resultatet av Högsta Växelns senaste samarbete. Gran Turismo är ett kvalitetsmagasin som skriver mycket om klassiska bilar, något som har saknats i mångt och mycket på vår hemsida. Nu blir det ändring på detta.