När jag växte upp hade vi en VHS-kassett med filmen ”Herbie Goes Bananas” från 1980, inspelad från TV; en film jag enligt egen uppskattning sett över hundra gånger, och inte undra på. Den handlar trots allt om en av värdens mest framgångsrika bilmodeller, Volkswagen Typ 1, Bubblan. Vem hade kunnat gissa att en sådan succé till bil skulle komma att efterföljas av en ännu större gigant? Inte Giorgetto Giugiaro i alla fall, som år 1999 utnämndes till århundradets bildesigner, och som låg bakom Volkswagen Golf. Bilen, som lanserades år 1974, är nu mer än en bil en framgångssaga av kolossala proportioner. Modellen har trots allt namngivit en hel fordonsklass, även om konkurrenterna insisterar på att kategorin kallas C-segmentet. I går kväll var jag på plats i Wolfsburg för att bevittna avtäckningen av den åttonde generationens Volkswagen Golf.

Skälet till att jag i inledningen skriver om min barndom är inte bara för att jag känner mig lite stolt över att ha sett samma film ohyggligt många gånger (hundra är i mina ögon en sann bedrift, och det var inte utan att det tog några år), utan också för att temat för kvällen var samtliga människors koppling till Golf. Varenda en av oss har nämligen ett känslomässigt band till Golf, påstod de. Föräldrarna kanske hade en när man växte upp, det kanske var ens första egna bil eller så klarade man uppkörningen i en. Va? Jag klarade för tusan min uppkörning i en Golf! När jag tänkte efter insåg jag dessutom att en grön Golf var mina föräldrars första bil, även om det var långt före min tid. Skulle någon av er läsare får den stora förmånen att träffa Andreas Bergman eller Marcus Berggren, Högsta Växelns grundare, kan ni fråga vad Golf betytt för dem. Med lite tur får ni då ta del av historien om en av redaktionens första riktiga milstolpar, för att inte nämna en historia som alla gånger lurar iväg mungiporna mot öronen.

Nåväl, nyhetsrapportering var det. Nya Golf är alltså den åttonde i ordningen, och jämfört med sin föregångare bjuder den på en hel del nyheter. Exteriören är naturligtvis helt omarbetad, men resultatet skiljer sig, inte helt oväntat, endast marginellt från den sjunde generationen; hoppet är dock större än det mellan den sjätte och sjunde Golfen. Chefsdesignern berättar att den har linjer hit och dit som gör att den utstrålar både precision och schvung, men personligen vet jag inte om jag känner att tidigare generationer har gjort den saken sämre. Den mest uppenbara skillnaden sitter i strålkastarna, som kopplats samman med ett LED-band, vilket dessutom sträcker sig vidare ut i vad som ser ut som ögonbryn. LED-ljus är alltså standard. På baklyktorna är uppdateringen utseendemässigt mycket lik Passats senaste renovering.

För att hitta de mer revolutionerande nyheterna måste vi bege oss in i bilen. Där har nästan allt blivit swipe-styrt i och med att Volkswagen ingått i ett samarbete med datingappen Tinder. Nej, jag larvar mig bara. Inte om swipe-andet alltså, den biten är sann. Beträffande samarbeten har man däremot slagit sig ihop med Amazon, som sett till att den åttonde Golfen har deras röststyrda tjänst Alexa integrerad i infotainment-systemet. Bilen kommer dessutom att utrustas med så kallad Car2X-kommunikation, vilket ökar säkerhetsgraden genom att bilen pratar med närliggande infrastruktur och bilar för att på så sätt förutspå exempelvis förekomst av utryckningsfordon och köbildning.

I termer av drivlinor kommer det så småningom att finnas alternativ inom ett effektspann mellan 110 och ”mer än 300” hästkrafter. Den inte så specifikt angivna högsta effekten beror sannolikt på att Volkswagen inte ännu vet hur mycket kräm det kommer att vara i nya Golf R, eller för den delen Golf R Plus, som det ryktats om. Sett till nyheter på den här fronten är det viktigaste att Golf kommer att erbjudas i hela fem olika hybridutföranden, varav två är laddhybrider och tre är mildhybrider med 48-voltsteknik. GTE med 245 hästkrafter är en av dessa laddhybrider, och nya 204-hästars eHybrid är den andra. Båda bilarna kommer att utrustas med 13 kWh-batterier, vilket borgar för en räckvidd på enbart el som inte skall bespottas. Mildhybriderna kommer att ha 110, 130, respektive 150 hästkrafter. Någon ren eldrift blir det dock inte, utan för det får modellen ID.3 stå.

De första exemplaren av nya Golf kommer att levereras i hemlandet under december månad, medan vi i Sverige kan hoppas på leverans under nästa års första kvartal. På Högsta Växeln ser vi fram emot att då få sätta oss bakom ratten för att själva erfara uppdateringen. Volkswagen hoppas att vi ska swipa höger, men risken att vi i stället kommer att swipa oss vilse i infotainment-systemet är inget vi kan blunda för.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.