Jag måste erkänna att den här artikelns underrubrik är en Google Translate-produkt; min spanska är ungefär lika bra som Jerry Wallinders. Ni förstår naturligtvis också att jag aldrig skulle särskriva el-Volvo, utan bara kände att rapportering av förevarande stornyhet från Göteborgs stolthet best fits in ordvits. Förlåt. Det handlar om Volvo XC40 Recharge, Volvos allra första elbil såvida man räknar Polestar som ett separat märke. Vi berättade redan i slutet av september att den var på väg, och i går var tiden kommen. Detaljerna följer nedan.

Volvo sluter sig alltså i och med detta till skaran biltillverkare som erbjuder helelektriska bilar, där Tesla på många sätt betraktas som herre på täppan. Musks bilar, som inte alldeles till sin fördel tillämpar en tämligen okonventionell infotainment-lösning, kan åtminstone stoltsera med att systemet är innovativt och tämligen intuitivt. Samma sak gäller det av mig högt aktade Sensus-systemet, som i XC40 Recharge ändock kommer att slopas till fördel för Android Automotive. Jag ser ingen anledning att vara orolig.

Enligt WLTP-körcykeln ska bilen klara 40 mil, tack vare en batterikapacitet om 75 kWh. Fulladdning tar tusen år, men till 80 procent kommer man på 40 minuter. Som med vilken bil som helst, men kanske i synnerhet elbilar, är nämnda maxräckvidd bara att glömma om man vill känna på bilens fulla potential, sett till prestanda. I Volvons fall kommer det inte att röra sig om marknadens mest överväldigande accelerationstid, men i och med att XC40 Recharge ska ta sig till 100 km/h från stillastående på 4,9 sekunder landar den ändå i tillverkarens accelerationsmässiga toppskikt.

Miljö- och imagemedvetna Volvo-kunder kommer alltså att känna av hur tunnelseendet markerar sin närvaro medan de jagar horisonten för kung och fosterland. Detta möjliggörs av elmotorer på båda axlarna, med en total effekt på 408 hästkrafter och ett vridmoment på 660 newtonmeter. Dessa siffror är ungefär desamma som i Volvos T8-hybrider, men tack vare avsaknaden av ett platskrävande hybridsystem lämnas bagageutrymmet oinkräktat. Dessutom får man likt i en Tesla så klart en liten så kallad frunk, där man kan förvara laddningskabel, en påse grönkål och möjligtvis en kolkraftsförespråkares, med skällsord nedklottrade, memoarer, naturligtvis beroende av omfång.

Gratis är gott, säger somliga. För mig tycks det uppenbart att också något som kostar 699 000 kronor i fullsmetat utförande, som XC40 Recharge kommer att göra, kan vara tämligen smarrigt. Faktum är att även den mest överkomliga Model 3 från Tesla börjar på 549 900 kronor, och för de pengarna får man motsvarande prestanda ihop med vad de kallar en reducerad premiuminteriör. Av personlig erfarenhet kan jag säkert säga att jag föredrar innandömet hos en fullutrustad XC40 över det i motsvarande Model 3. Det ska bli intressant att se om den dubbelt så långa laddningstiden går att leva med, el-ler hur?

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.