Att bygga en körglad bil är knappast en dans på rosor; alltför ofta lämnar sportbilar mer att önska gällande körupplevelsen i fråga. Det verkar däremot som att australiska Bolwell har lyckats med konstycket att utveckla en bil enligt den ultimata formeln avseende köregenskaper – åtminstone på papperet.

Vad sägs om en mittmonterad V8 med 500 hästkrafter, en sexväxlad manuell låda och bakhjulsdrift? En lovande start. Vad som verkligen utmärker bilen är emellertid dess lättviktskonstruktion som understiger 1000-kilos-gränsen, något som resulterar i raketfarter i hastigheterna 0–100 km/h. Likt en steroidpumpad italiensk fartdemon är australiska Nagari 500 kapabel till att nå den övre gränsen av hastighetsomfånget under 3 sekunder.

Bolwell är förvisso inte särskilt välkända inom bilkretsar, men faktum är att de tillverkade liknande bilar under 60- och 70-talet. Bilmodellen i fråga är nämligen uppkallad efter originalet Bolwell Nagari som lanserades redan 1970. Även då arbetade man efter lättviktsidealet, vilket resulterade i en sportbil à 927 kilo inspirerad av Lotus grundare Colin Chapman, med vilken Graeme Bolwell tidigare arbetat.

Nagari 500 befinner sig förvisso fortfarande i utvecklingsstadiet och har ännu inte undergått några extensiva körtester, men det är svårt att inte trollbindas av ovan specifikationer. I synnerhet då företagets medgrundare, Campbell Bolwell, själv vittnar om en omtumlande körupplevelse.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.