Mazda MX-5 var länge det enda valet för den som ville kombinera enkel, bakhjulsdriven sportbilsglädje med modern, lättanvänd pålitlighet. När Toyota och Subaru år 2012 lanserade syskonen GT86 och BRZ fanns det till slut ett alternativ, och bilarna hyllades från alla håll och kanter för sin körglädje. Att succén skulle följas upp med en andra generation har emellertid varit långt ifrån självklart. Bilutveckling är dyrt, och att producera någonting så nischat som en liten, analog sportbil i en högteknologisk värld av elektrifiering och små-suvar förefaller smått extravagant. Nu har de två företagen emellertid tillkännagivit att de folkkära tvillingarna ska få småsyskon.

Någon tidslinje för när de nästa generationerna av GT86 och BRZ kan komma att lanseras uppges inte. Man ger heller inga ledtrådar om vad drivlinan kommer att utgöras av. Utöver sportbilssamarbetet planerar man även att slå sina kloka huvuden ihop med en ny bottenplatta som kombinerar Subarus erfarenhet av fyrhjulsdrift med Toyotas erfarenhet av elektrifiering.

Vad man understryker är jakten på att bibehålla körglädjen i en tid då uppkopplade, självkörande och elektrifierade bilar är på modet – vare sig om det handlar om en analog sportbil eller en fyrhjulsdriven elbil. Det låter onekligen positivt, och man får bara hoppas att de lyckas leverera.

 

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.