Den 25 juni 1955 grundade Jean Rédélé Alpine och började bygga specialbilar baserade på Renaultmekanik. Han hade bra gener för ändamålet, hans pappa var Renaulthandlare i Dieppe och hade tidigare varit mekaniker åt Ferenc Szisz, Renaults första “fabriksförare” och vinnare av världens första Grand Prixtävling 1906. Alpine och motorsport är med andra ord intimt besläktade.

Rédélé hade börjat sin egen tävlingskarriär med en Renault 4CV i Monte Carlorallyt och nådde snabbt en rad framgångar. Men han ville ha en lättare bil och bad den italienske karosskräddaren Giovanni Michelotti skapa en “4CV Speciale Sport”. Under tiden jobbade han vidare med en vanlig 4CV försedd med en het “1063”-maskin och en femväxlad låda. Resultatet blev bland annat klasseger i Mille Miglia – tre gånger! 

Michelottis första bil byggdes i aluminium, men Rédélé lät istället bröderna Chappe tillverka en modifierad version med kaross i glasfiberplast. Våren 1955 visade han “Alpine A106” för Renaults ledning, fick deras välsignelse och med det började Alpinehistorien – för precis 60 år sedan. 

Men Rédélé var inte riktigt nöjd med formen, Michelotti gick tillbaka till ritbordet och 1956 presenterades en cabrioletversion med helt egna linjer. Det var den som kom att tjäna som inspiration till A108 som senare vidareutvecklades till A110. 

Det var med hjälp av den unge formgivaren Philippe Charles, som då bara var 17 år, som A110-formen skapades. Han utgick som sagt från Michelottis cabriolet, flyttade in strålkastarna under plexiglaskåpor och lade till den smäckra takkonstruktionen. 

Mitt i denna förvirring av versioner sprack samarbetet med karossmakaren Chappe & Gessalin som inte hängde med i alla turer och resultatet var att Rédélé blev tvingad att starta en egen produktion av karosser under namnet RDL. 

Under hela tiden hade man förlitat sig på bottenplattan från Renault 4CV, men 1960 hände det saker. För det första körde Rédélé Tour de France Auto med prototypen till A110. Året efter debuterade också Alpines eget chassi byggt kring en kraftig centralrörsram med hjälpramar fram och bak i vilka hjulupphängningarna monterades. 

Chassit var en succé från start. Förutom den sällsynt låga vikten, cirka 620 kilo för en sen 1600, var det de mycket fina köregenskaperna och den traction som svansmotorn bidrog med som skapade myten om “Porschedödaren”. 

Men kopplingen till Renault var inte helt okomplicerad. Flera Renaultspecialister ville vara med och leka och kravet på att både få bygga och sälja Alpinebilar växte. Efter ett misslyckat försök i Belgien kom det stora genombrottet i Brasilien. Där byggde redan Willys- Overland Renault Dauphine på licens, Rédélé såg möjligheten att expandera och lät brasilianarna sätta samman och sälja den “gamla” A108 under namnet Willys-Interlagos. 

Det hela blev en framgång, cirka 1 500 bilar byggdes och förare som Emerson och Wilson Fittipaldi, Carlos Pace, med flera, lärde sig grunderna inom racing i en enmärkesserie för Alpinebilar. Senare byggdes A108 även i Mexico, Spanien och Bulgarien och så småningom fortsatte man med A110 i flera länder. 

Parallellt vidareutvecklades A110 och fick allt starkare maskiner i takt med att Renault lanserade allt vassare Gordinibilar. Och det var även i A110 som Renault först testade turbomotorer. Efterföljarna A310 och V6 nådde aldrig samma framgångar, men nu är det kanske dags igen. Under Rétromobileutställningen i Paris i början av februari år 2015 påbörjade Renault 60-årsfirandet med att visa “Alpine Vision Gran Turismo”, skapad för bilspelet Gran Turismo 6, men Renault har gått längre och visade den färdiga bilen. 

Det var första steget mot den relansering av märket som man utlovat, och som hjälpt till att öka intresset för den mest klassiska av alla Alpinemodeller – A110 – enormt.

Prisbilden, där fina exemplar passerat miljonstrecket, förklaras främst av två faktorer. För det första av de enorma rallyframgångarna för modellen, inte minst med vår egen Ove Andersson bakom ratten. Vidare av det faktum att det byggdes relativt få exemplar. 

Har man inte kört en A110 kan det komma som en chock att den är så liten, storväxta förare göre sig ej besvär. Om man dessutom kört Porsche 356 eller 911 och tror att Alpinen är ett seriöst alternativ kan man bli besviken. Inte på prestandan och köregenskaperna, istället är det kvalitetskänslan som inte riktigt är i Porscheklass. 

Men är man bara ute efter att ha kul, så …

Text av Robert Petersson – Ursprungligen publicerat i Gran Turismo Magazine nr.2 2015

Resultatet av Högsta Växelns senaste samarbete. Gran Turismo är ett kvalitetsmagasin som skriver mycket om klassiska bilar, något som har saknats i mångt och mycket på vår hemsida. Nu blir det ändring på detta.