Tidigare i veckan rapporterade Högsta Växeln om Teslas nyutvecklade drivlina, vilken går under titeln ”Plaid”. Sannolikt ett direkt gensvar mot nylanserade Porsche Taycan. I synnerhet eftersom tyskarna nyligen rundade Nürburgring på rekordsnabba 7 minuter och 42 sekunder, inom klassificeringen: fyrdörrars elbilar.

Glädjen riskerar emellertid bli kortvarig. Enligt ett ögonvittne har Tesla under en testkörning av Model S med ”Plaid” implementerad krossat tyskarnas rekord med hela 19 sekunders marginal. Samtidigt menar Tesla själva att insamlad data visar att bilen i fråga potentiellt kan runda banan på 7:20. Nürburgring tillåter inte offentliggörande av officiella varvtider då testet i fråga utfördes under inofficiella omständigheter, vilket troligt kan förklara Teslas tvetydiga Twitter-inlägg. Anmärkningsvärt är dock att amerikanerna förutspår kraftigt förbättrade varvtider, givet att bilen fortsatt kan vidareutvecklas i rätt riktning.

Allt verkar dock inte vara frid och fröjd i Elon Musks ringhörna. Senast igår kunde åskådare på Nürburgring bevittna hur en stillastående Model S blir varvad av antagonisten Taycan (se video nedan). Hur kapprustningen de två företagen emellan utvecklar sig i framtiden återstår att se. Det är hur som helst uppfriskande att någon tar upp kampen mot Tesla.

 

 

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.